AT&T en Colt automatiseren bestelproces voor netwerkservices

0
566

AT&T en Colt Technology Services hebben als eerste operators de LSO (Lifecycle Service Orchestration) Sonata API’s van het Metro Ethernet Forum (MEF) binnen hun productieomgevingen ingezet. Zakelijke klanten kunnen daarmee op uiterst soepele wijze netwerkservices bestellen bij verschillende operators. Dit succesvolle project is een belangrijke mijlpaal in de ontwikkeling van soepele e-commerce binnen de wereldwijde telecomsector. Het gebruik van de API’s maakt een einde aan handmatige processen, verkort de doorlooptijden en minimaliseert fouten met de verwerking van bestellingen.

De gestandaardiseerde LSO Sonata API’s van het MEF leggen de basis voor een service-neutrale aanpak van automatisering van onderlinge processen tussen operators. De API’s kunnen door elke operator worden ingezet. Deze nieuwe mogelijkheid vormt het begin voor verdere samenwerking binnen de sector op basis van de interoperabiliteitsstandaarden van het MEF.

Operators maken traditioneel gebruik van ongelijksoortige, in eigen beheer ontwikkelde systemen voor het beheer van diverse aspecten van hun netwerk. Deze incompatibiliteit levert complicaties op zodra zij integrale diensten willen aanbieden. In een steeds sterker verbonden wereld is een intelligent netwerk van cruciaal belang voor de levering van oplossingen aan klanten via diverse netwerken.

AT&T kan nu via de LSO Sonata API geautomatiseerde orders plaatsen voor Colt’s Ethernet-diensten. Hiermee kan de operator URL’s verifiëren, de beschikbaarheid van netwerkservices raadplegen, offertes opvragen en geautomatiseerde bestellingen op Colt’s netwerk doorvoeren.

Dankzij de gestroomlijnde communicatie tussen de back-endsystemen van de twee partners kunnen wereldwijde klanten van AT&T met locaties die binnen de dekking van het netwerk van Colt vallen de servicekwalificatie aanzienlijk verbeteren en de besteltijden verkorten van dagen of weken tot slechts een paar minuten. De notificatiefunctionaliteit van de API’s van het MEF maakt het mogelijk om de status van bestellingen op de voet te volgen. Deze statusinformatie wordt zo goed als real time door het systeem van Colt bijgewerkt, van de aanlevering tot de overdracht.

De mogelijkheid om deze API’s in te zetten voor onderlinge bestelprocessen van operators zal klanten een betere gebruikservaring bieden tijdens het afnemen van Ethernet-diensten. Zij profiteren van kortere doorlooptijden, een verbeterd provisioning-proces en uitgebreidere informatie over de status van hun bestellingen.

“Er bestaat geen twijfel over dat dit voor een verandering zal zorgen van de interactie tussen operators en de manier waarop zij binnen de sector opereren. Onze interacties zijn nu flexibel, foutloos en kostenefficiënter”, zegt Roman Pacewicz, de Chief Product Officer van AT&T Business.“Drie jaar geleden gaven we de aanzet tot gesprekken over interoperabiliteit en pilots. Die hebben belangrijke inzichten opgeleverd die van pas zullen komen bij de ontwikkeling en optimalisatie van branchenormen onder leiding van het MEF. Het transformeren van netwerken op basis van een dynamisch, on demand en softwaregericht cloud-model biedt kansen voor alle betrokkenen.”

“Het bevorderen van interoperabiliteit is een kerndoel van het ITW Global Leaders’ Forum (GLF), een netwerk van ‘s werelds grootste wholesale operators. Zij komen bijeen om strategische vraagstukken te bespreken en gezamenlijke initiatieven te ontplooien om een nieuwe groeifase voor de branche in te luiden”, zegt George Sloan, vice president bij AT&T Global Connections & Alliance Management. “Het GLF steunt het werk dat MEF met zijn LSO Sonata API’s verricht. Deze stellen operators in staat om eenvoudiger netwerkservices aan elkaar aan te bieden en van elkaar af te nemen en beter te voorzien in de behoeften van hun gezamenlijke klanten.”

“Aan het nieuws van vandaag ging een lang traject vooraf. Dit project begon ooit als een proof of concept, en het is fantastisch om dit stadium te bereiken”, zegt Mirko Voltolini, hoofd Network On Demand bij Colt. “We zijn er trots op om van begin af aan bij dit proces betrokken te zijn. Met de inzet van de LSO Sonata API’s binnen ons productienetwerk verbeteren we de efficiëntie, reduceren we het aantal handmatige stappen en verbeteren de manier waarop we binnen de sector samenwerken.”

“We zijn bijzonder verheugd met de krachtige en toenemende steun vanuit de sector voor de LSO Sonata API’s. Deze maken het mogelijk om de onderlinge processen tussen operators te automatiseren”, zegt Nan Chen, bestuursvoorzitter van MEF. “Het MEF is met name blij met het pionierswerk dat AT&T en Colt hebben verricht met de inzet van LSO Sonata API’s binnen hun productieomgevingen. We vinden het geweldig om te zien hoe dit ecosysteem groeit en zich verder ontwikkelt. Dit zal bijdragen aan de automatisering van de provisioning van netwerkservices.”

Source link

Vorig artikelEuropese brancheorganisaties introduceren handboek voor inkoop clouddiensten
Volgend artikelBang & Olufsen trapt digitale strategie af met commercetools