Nieuw technologiecontract voor verder transformeren fanbeleving Tour de France

0
602

NTT en de Amaury Sport Organisation (A.S.O.), organisator van de Tour de France, hebben hun partnership hernieuwd tot en met 2024. Het partnerschip werd in 2015 geïnitieerd door Dimension Data. De uitbreiding van het contract biedt NTT de ruimte om nieuwe innovaties te creëren.

Zo kunnen zij niet alleen de kijkervaring van de wielerfan verbeteren, maar ook een hele nieuwe generatie fans aan het evenement binden.

Na een samenwerking van vijf jaar hebben NTT en A.S.O. de toon gezet in het gebruik van geavanceerde technologie in de wielersport. Samen laten zij zien hoe het gebruik van data de kijkervaring van een sportfanaat compleet kan veranderen. Dit maakt de weg vrij voor NTT om die expertise te gebruiken om andere takken van sport te digitaliseren, zoals connected stadiums en velodromes.

Dit jaar worden een aantal nieuwe technologische features ter verbetering van de kijkervaring geïmplementeerd of getest:

  • Verbeterde tv-graphics – internationale televisie-uitzendingen worden verrijkt met nieuwe illustraties en grafieken met de data-inzichten van NTT’s live datateam en 3D-kaarten van de live situatie.
  • Test met augmented reality – gebruik van technologie om een voorstelling te geven van hoe thuiskijkers de race in de toekomst zouden kunnen volgen.
  • ‘Le Buzz’ – een nieuw machinelearning-model dat voor het eerst wordt getest tijdens de Tour de France 2019. Het analyseert de bewegingen binnen het peloton om belangrijke momenten te voorspellen, zoals de kans op een val, een tweedeling in het peloton of een verandering in de dynamiek van de koers.
  • ‘Catch the Break’-voorspeller – de #NTTPredictor is uitgebreid en houdt nu nog beter rekening met de individuele strategieën die op verschillende momenten in de race voorkomen. Dit kan dankzij individuele machinelearning-modellen voor elke sectie van 10 kilometer op de route.
  • Cloud platform-automation – alle oplossingen, ingezet tijdens de Tour de France, worden gehost op de NTT-cloud en ontwikkeld en ondersteund door een wereldwijd team. Dankzij de combinatie van DevOps en cloud-automation, kunnen productieomgevingen sneller worden op- en afgeschaald, afhankelijk van de vraag van de gebruiker.
  • Platform-delivered Managed Services – alle innovaties op het gebied van kijkerservaring worden ondersteund met een robuust, betrouwbaar platform.

Yann Le Moenner, CEO van A.S.O.: “Sinds 2015 hebben A.S.O. en NTT de manier waarop fans de Tour volgen via verschillende media (op locatie, mobiel, tv en social-kanalen), sterk verrijkt. Gezamenlijk hebben we de digitalisering van de Tour de France een boost gegeven om jonge fans aan te trekken. Via een nieuwe mobiele app, een all-in-one digitaal platform waarop fans de koers in realtime kunnen volgen (Race Center) en via @letourdata, vertellen we het verhaal van de race met data. Dankzij het realtime-analytics-platform van NTT en onze ‘contentfabriek’ die we samen ontwikkelden, kunnen we elk jaar gemiddeld 2.000 exclusieve contentstukken produceren. Nieuwe toevoegingen zoals grafieken, 3D-kaarten en een interactief ‘palet’ geven nog eens extra kleur aan de Tour. We zijn ervan overtuigd dat we met dit partnership nog meer uitdagingen aan kunnen gaan en grootste dingen zullen bereiken in de komende jaren.”

Sinds het begin van de samenwerking heeft A.S.O. al indrukwekkende resultaten geboekt op alle digitale platforms. Het aantal fans op social media groeide van 2,7 miljoen in 2014 naar 7 miljoen in 2019. Daarnaast nam het verkeer naar de Race Center-website tussen 2016 en 2018 met 14 procent toe en steeg het aantal videoviews met 1.000 procent (van 6 naar 75 miljoen op de officiële TDF-platformen). Via op de fiets geïnstalleerde sensors, analyseert het NTT-team meer dan 150 miljoen datapunten per etappe van de Tour de France. Deze worden vervolgens geanalyseerd om fans te voorzien van dagelijkse real-time datavisualisaties op de officiële socialkanalen zoals @letourdata.

Jason Goodall, CEO van NTT Ltd. voegt toe: “Als Dimension Data hebben we de aantrekkingskracht van de Tour de France vergroot en fans dichterbij de actie en hun favoriete renners gebracht. Als NTT gaan we nu een nieuw, spannend tijdperk van innovatie in, waarin we onze klanten kunnen ondersteunen met nieuwe, innovatie software. We kijken ernaar uit om onze samenwerking met A.S.O. voort te zetten en miljoenen fans bij ’s werelds grootste wielerwedstrijd te betrekken met het verhaal van innovatie.”

De 106e editie van de Tour de France start op 6 juli 2019 in Brussel met de viering van 100 jaar Gele Trui. Brussel is bovendien de thuisbasis van Eddie Merckx, recordhouder van het dragen van de Gele Trui. De Tour eindigt op 28 juli 2019 op de Champs-Élysées in Parijs.

NTT brengt Dimension Data en 28 andere technologiebedrijven in één organisatie. Als een van ’s werelds toonaangevende technologie service-bedrijven biedt het een combinatie van intelligentie technologie en diensten voor een ongeëvenaard aanbod van mogelijkheden. De expertise in innovatie die het bedrijf bezit via toegang tot een uitgebreid R&D-programma in Japan zal een boost geven aan innovatie en merkwaarde.

In de toekomst willen NTT en A.S.O. graag connected services ontwikkelen voor toeschouwers langs de weg, genaamd ‘Smart Outdoor Stadium’. Bovendien zullen ze zich richten op nieuwe technologie om de toekomst van fietsen te innoveren, voornamelijk rondom smart cities, en zullen ze meer fans aan zich proberen te binden door middel van digitale innovatie.

Source link

Vorig artikelIT-beslissers roepen op tot verantwoorde en ethische AI-ontwikkeling
Volgend artikelCommvault en DMP bundelen krachten in EMEA