Als je gaat werken met Mautic, of met specifieke modules van SuiteCRM waarbij je e-mails verstuurt, dan wil je dat die bij de ontvanger aankomen. Om dat voor elkaar te krijgen is het belangrijk om zeker te weten dat de zogenaamde “SPF-record” van jouw domein goed staat ingesteld. Met de SPF bepaal je een lijst met servers namens jouw domeinnaam, bijvoorbeeld “bedrijf.nl”, e-mail mogen versturen. Alle servers die namens jouw domeinnaam e-mail versturen en niet op die lijst staan krijgen automatisch een hoge spamscore.
Het is dus van het grootste belang om te zorgen dat de lijst met vertrouwde mailservers compleet is!
Voorkom een hoge spamscore: voeg een complete SPF-record toe aan jouw domein
Een SPF-record stel je per domeinnaam in bij jouw hosting provider (dus niet in SuiteCRM of Mautic!). Je gaat daarvoor naar de beheerpagina en dan de DNS-instellingen.
Één van de opties die je dan krijgt is om een DNS record van het type TXT toe te voegen.
De waarde daarvan ziet er bijvoorbeeld als volgt uit:
v=spf1 a mx include:_spf.ecm2.nl ~all
Heb je nog geen SPF-record?
Kijk bij de organisatie die over de SPF-records gaat voor uitgebreide informatie over alle instellingen of deze blog van Yourhosting met gerelateerde informatie.
Heb je al wel een SPF-record?
Zorg er dan voor dat je daar “include:_spf.ecm2.nl” aan toevoegt. Dat zorgt ervoor dat onze mailservers aan de lijst met servers die mail mogen versturen namens jouw domeinnaam worden toegevoegd. Doe dit voor alle domeinen die je gebruikt binnen Mautic of SuiteCRM. Je kunt het resultaat van jouw wijziging makkelijk controleren door jouw domeinnaam in deze tool in te vullen.
Wil je meer weten voordat je iets toevoegt of aanpast, neem dan contact met ons op.
Hoe snel werkt dit?
Nieuwe records die je toevoegt aan of wijzigt in het DNS kunnen er een aantal uur over doen voordat ze bekend zijn over het gehele internet. Verstuur dus niet direct na de wijziging de e-mails, maar geef het een paar uur de tijd. Lees meer over wat DNS is en wat het doet.