Bron: mijndomein.nl –
Dat je als ondernemer online omzet kunt genereren is geen geheim, maar vaak is tijd een belangrijke beperking. Ook kun je niet zomaar alles uit handen geven. Hoe kun je als ondernemer je tijd online efficiënt besteden en wel verdienen met je website? Uit ervaringen van .nl-ondernemers, verzameld door SIDN, blijkt dat de volgende methoden kleine ondernemers per geïnvesteerd uur het meeste opleveren.
1. Contentmarketing
Een verzamelnaam voor blogs, vlogs, afbeeldingen en andere content die je doelgroep graag bekijkt, leest en deelt. Contentmarketing is een goede manier om je expertise te laten zien en hoeft niet veel tijd te kosten, zolang je maar een medium kiest dat bij je past. Heb je geen vlotte pen, maar ben je wel een vlotte prater? Dan past vloggen beter bij je dan bloggen. Maak je iets dat visueel aantrekkelijk is? Dan kan leren fotograferen een goede investering zijn. Plaats structureel nieuwe content: zo weten je relaties dat je site is veranderd en een (nieuw) bezoek waard is.
2. Search Engine Optimization (SEO)
Organisch goed vindbaar zijn, dus zonder te adverteren. Uit ondernemersonderzoeken blijkt dat kleine ondernemers hier erg tevreden over zijn. Het is natuurlijk wel afhankelijk van je business. Hoeveel concurrenten heb je en hoe bijzonder zijn je diensten? Er zijn tools beschikbaar die iedere pagina op je website beoordelen op de mate van vindbaarheid en tips geven voor verbetering. Kijk hier voor meer tips.
3. Reviews op social media
Be good and tell it. Natuurlijk gaan wij er vanuit dat je klanten tevreden over je zijn, maar veel ondernemers vinden het moeilijk er expliciet om te vragen. Het helpt enorm als ze dat ook laten weten via social media en Google. Nodig je klanten daarom expliciet uit je bedrijfspagina te liken en reageer op hun posts. Krijg je toch een negatieve review? Reageer professioneel. Dat werkt beter dan het onbeantwoord laten of zelfs te verwijderen.
4. Adverteren
Betaald adverteren is iets waar veel ondernemers voor terugschrikken. Toch is het vaak erg effectief. Vooral als je gevonden wilt worden op een zoekterm waar weinig anderen op adverteren (bijvoorbeeld: modelvliegtuigen Betuwe). Overweeg je Google? Gebruik dan de Google keywordplanner om te kijken hoeveel er op jouw zoekwoorden geadverteerd wordt en wat de kosten per klik zijn. Op social media kun je soms met een beperkt budget heel gericht adverteren. Vooral Linkedin biedt de mogelijkheid om heel specifiek organisaties en personen te segmenteren.
5. E-mailmarketing
Heb je een nieuw product? Een event? Laat het je relaties weten. Ondanks alle mail die wij dagelijks krijgen, is warm mailen nog steeds een heel effectieve manier om nieuwe klanten te krijgen. Zorg dat je ook bekend bent bij lokale pers en mensen die in jouw bedrijfstak een blog verzorgen.
Met deze methodes kan je website al gauw renderen zonder dat het je extreem veel geld en tijd kost. Succesvolle online zzp’ers (> €10.000) investeren per maand gemiddeld €70 en 4 manuren. Dat levert ze per maand zo’n €2.000 aan omzet op. De tip van de meest succesvolle online ondernemers? Reserveer iedere week een paar uur om je website en social media bij te bijwerken.
Tenslotte nog een advies om te verdienen met je website: practice makes perfect. Gemiddeld haalt een succesvolle ondernemer pas na 7 jaar het maximale uit zijn site.
Dit artikel is gemaakt in samenwerking met SIDN.
Dit bericht is afkomstig van één van de leden van ISP Connect, zie hier de bron.