mijndomein.nl – 9x inspiratie voor een professionele webshop

0
516

Hoe maak je een professionele webshop die een goede omzet draait? Als webshopspecialist hielp ik Mijndomein-klant Skincare at Home daarmee. De belangrijkste tips en trucs deel ik hieronder.

1. Grote knop direct in beeld in de headerafbeelding

Een moderne homepage begint met 1 focus. Vaak is dat een grote headerafbeelding met een tekst erin. Die is zichtbaar boven de vouw, dus direct te zien zonder dat een bezoeker hoeft te scrollen. Waarom die focus? Zodat de bezoeker sneller klikt op die knop. En als iemand eenmaal geklikt heeft dan is de kans groter dat hij een aankoop doet!

Probeer nou eens in 1 zin een paar vragen te beantwoorden. Wat verkoop je? Wat is er te vinden op je webshop? Wat heeft de bezoeker aan jouw producten? Kortom, vertel in 1 zin wat de bezoeker aan jouw webshop heeft. Bij Skincare at Home is dat: Doe jezelf een ontspannend momentje cadeau! Zet daarbij een knop die direct naar de webshop gaat. Zo leid je de bezoeker snel en duidelijk door.

De homepage header van Skincare at Home

2. Kies voor professioneel: een webshop en website in één

Bedenk dat je op je webshop producten verkoopt. Elk product heeft een eigen pagina met uitleg en natuurlijk een koopknop. Maar alleen dat is niet voldoende om je webshop compleet te maken. Eigenlijk heeft een professionele webshop ook een website. Een goede homepage, een contactpagina en bijvoorbeeld ook instructiepagina’s zoals Skincare dat ook heeft. Zorg voor een goede header en footer die niet te afleidend zijn maar juist bijdragen aan je omzet.

3. Laat zien wie je bent

Online zie je elkaar niet zoals in een fysieke winkel. Maar bezoekers vinden het wel prettig om te weten dat er echte mensen achter een webshop zitten. Het is net als een handgeschreven kaartje bij de bestelling stoppen. Die persoonlijke touch maakt jouw webshop betrouwbaar en sympathieker en daardoor verkoop je meer.

Laat zien wie er achter je webshop zit, vertel iets over jezelf en plaats een foto van jezelf. Marleen en Diana van Skincare at Home doen dat op hun homepage (iets scrollen), maar je kunt ook een losse over ons pagina maken.

Marleen en Diana van Skincare at Home

4. Een professionele webshop (juist) ook op mobiel

Steeds meer consumenten kopen mobiel. Je ziet waarschijnlijk ook in je eigen statistieken dat bezoek via mobiel stijgt. Het wordt dus alleen maar belangrijker om jouw webshop ook op smartphones en tablets goed toegankelijk te maken. Probeer het zelf eens, hoe makkelijk is het om een product aan te schaffen? Zo zonde als klanten via mobiel sneller afhaken.

Heb je een webshop in het klik & klaar systeem van Mijndomein? Die is mobielvriendelijk en je webshop is dus automatisch goed mobiel te bezoeken. Ook handig: een slimme app waarmee je eenvoudig bestellingen beheert en nieuwe productfoto’s direct uploadt.

Start nu jouw webshop gratis

Kies je nu voor een gratis Webshoppakket bij Mijndomein ter waarde van €188,43 en ga aan de slag. Na 3 maanden nog niet live? Dan krijg je ‘m voor de helft.

5. Direct contact via WhatsApp

Dit lijkt misschien een kleine tip maar is superhandig: voeg een knop toe waarmee bezoekers direct contact met je krijgen via WhatsApp. Iedereen heeft deze app tegenwoordig wel en is gewend hem te gebruiken. Het werkt snel, is minder formeel dan een contactformulier en misschien ook nog wel een tikje persoonlijker.

Dat wil niet zeggen dat je geen contactformulier meer op je webshop moet plaatsen. Nee, juist door meer soorten toegang te creëren, maak je het klanten makkelijker om contact met je op te nemen voor vragen. Reageer snel en duidelijk en haal die klant over de streep.

Daarop voortbordurend nog een kleine open deur: plaats knoppen naar jouw social mediakanalen op je webshop, bijvoorbeeld in je header of je footer. Ook social media brengt klanten dichter bij jou en maakt de kans op herhaalaankopen groter.

6. Voldoende tekst en inhoud op de homepage

Eerder stipte ik het al even aan: een professionele webshop heeft ook een website nodig. Een homepage bijvoorbeeld. Zorg ervoor, zeker als je verder weinig andere pagina’s hebt op je website, dat deze uitgebreid genoeg is. Op een goede homepage scrollt de bezoeker naar beneden en daar heb je alle ruimte om jezelf te verkopen.

De dames van Skincare at Home hebben een mooie homepage met de belangrijkste onderdelen:

  1. duidelijke start met knop naar je webshop;
  2. toelichting over je producten en wat je te bieden hebt;
  3. een overzicht van de categorieën met een doorklik naar je webshop;
  4. over ons met tekst en beeld;
  5. contactformulier zodat een bezoeker direct vragen kan stellen.

Zorg ervoor dat deze blokken in ieder geval op je homepage staan en breid hem naar wens uit.

Installatiehulp: wij publiceren jouw webshop

Ook een webshop starten maar zie je er tegenop? Lanceer eenvoudig een simpele webshop met je belangrijkste bedrijfsgegevens. En het mooiste is: je hoeft het zelf niet te doen!

7. Maak je webshop professioneler met video

Toen ik aan de slag ging met de webshop van Diana en Marleen zag ik dat ze uitgebreide instructiefilms hadden gemaakt voor hun producten. Heel slim, want niet iedereen weet hoe je een thuisbehandeling zelf goed doet. Voor de verschillende pakketten en crèmes hebben Marleen en Diana zelf filmpjes gemaakt waarin ze de behandeling doen. Als gebruiker kun je dat gewoon nadoen. Goede tip van Diana en Marleen zelf dus!

Diana en Marleen maakten hun eigen instructievideo’s voor op skincare-athome.nl

Waarom video, vraag je? Omdat wij mensen nogal visueel zijn ingesteld. Een video brengt alles veel dichterbij. YouTube is niet voor niets een van de grootste social mediaplatforms en ook op bijvoorbeeld Facebook en Instagram wordt video steeds belangrijker. Video maakt je webshop alleen maar professioneler.

Een andere videovorm die trouwens ook goed past bij een webshop, is de productvideo. Maak een video waarin je alle kanten van je product laat zien en plaats die op de productpagina. Zo heeft de klant voordat hij de aanschaf doet al een goed idee bij wat hij krijgt. Voor meer video-inspiratie klik hier.

8. Maak je uitcheckproces eenvoudig

Hoe belangrijk alle extra’s op je webshop en website ook zijn, verkoop is waar het om draait. Het is dan ook belangrijk dat iemand met gemak een aankoop kan doen als hij z’n keuze eenmaal gemaakt heeft. Laat bijvoorbeeld in het winkelmandje zien hoeveel stappen er zijn en waar je bent.

Ook belangrijk: de betaalmethodes. Voorkom dat iemand afhaakt omdat hij niet kan betalen op de manier die hij wil. Maak in ieder geval de belangrijkste betaalmethodes beschikbaar. Kies je voor een professionele webshop via Mijndomein, dan krijg je toegang tot zo’n 50 betaalmogelijkheden waaronder PayPal, Mollie, iDEAL en natuurlijk SEPA incasso.

9. Gebruik slimme verleidingsmethodes

En als laatste, maar niet het minst belangrijk, nog een truc die Skincare at Home al toepast: aanbiedingen. Ja, het lijkt logisch, maar vergeet het niet! Met slimme methodes zoals een uitverkoop, kortingsacties en coupons trek je twijfelaars over de streep. Meer verleidingsmethodes lees je hier.

Mijndomeins Webshoppakket heeft trouwens alle mogelijkheden om aanbiedingen en coupons in te stellen. Plus nog een leuk extraatje: extra verkopen via Facebook, Instagram en Google Shopping doe je in een paar klikken.

Start nu jouw webshop gratis

Simpel je website bouwen en beheren inclusief webhosting en e-mail. Dat is het Webshoppakket van Mijndomein. Start nu jouw webshop gratis. Na 3 maanden nóg niet live? Dan krijg je ‘m voor de helft.

0
0
vote

Artikelbeoordeling

Source link

Vorig artikelNieuws & Blogs – Privacy jurisprudentieblog augustus 2020
Volgend artikelNieuws – ‘Homoglief’ is het nieuwe buzzword in phishing