Wat zeggen deze ontwikkelingen je?
“Het geeft aan dat de markt continue in beweging is en blijft. Dat zie je ook aan de overnames. Grote operators nemen kleine of lokale partijen over en zijn hard bezig hun netwerk in Nederland uit te breiden om zo beter te kunnen voorzien in de behoefte van de klant. Dat is ook zo bij internetserviceproviders. Wij zien een stijging in het aantal overnames van hosters en serviceproviders door grotere partijen. Die krijgen daardoor meer slagkracht en kunnen in bepaalde gevallen nieuwe diensten toevoegen. Want ook dat is een trend: de eindklant wil steeds meer ontzorgd worden en is op zoek naar een one-stop-shop oplossing. Voor ons is het van belang dat wij continu in contact blijven met de markt. Digitalisering is een hot topic bij bedrijven in de telecommarkt, bij zorg- en overheidsinstellingen en binnen de sector Enterprise. Samen met System Integrators en IT-dienstverleners zorgen we ervoor dat een goede IT-infrastructuur voor iedere organisatie toegankelijk wordt.”
Relined levert Dark Fiber. Hoe kun je met een nicheproduct meebewegen in een markt die vraagt om ontzorgen?
“Verandering kan bedreigend zijn, maar wij zien vooral kansen. Onze verbindingen hebben toegevoegde waarde. We werken daarom intensief samen met onze partners, de internetserviceproviders en System Integrators, om die waarde optimaal te benutten. Zij hebben de voelsprieten in de markt en weten precies wat hun klanten willen. We denken met ze mee over de inrichting van hun netwerk zodat deze toekomstgericht is en ze met onze Dark Fiber de totaaloplossing kunnen bieden die hun klanten zoeken.”
Wat is de eerste vraag die je een klant stelt?
“Neem ons mee in de reis die je als klant wil. Waar ben je naar op zoek? Waar zie je potentie? Nu en ook in de toekomst. Waar zit de pijn of ervaar je belemmeringen met het huidige netwerk? Hoe kunnen we je helpen om jouw doel te bereiken? Waar voldoet jouw ideale netwerk aan? Met gerichte vragen en doorvragen proberen we alle belangrijke zaken op tafel te krijgen om te voorkomen dat we in beperkingen denken. Een goede infrastructuur is de basis voor de toekomstige groei van iedere organisatie.”
Jullie missie is het gebruik van bestaand netwerk optimaliseren. Hoe kijken jullie er tegenaan dat de schop weer vaker de grond in gaat?
“In veel buitengebieden in Nederland is er nog geen glasvezel aanwezig. Het is van belang voor de digitale groei van het hele land om ook deze gebieden aan te sluiten op het toekomstgerichte netwerk. Wij werken nauw samen met Netwerk Operators, zoals E-Fiber en Delta Fiber, om deze gebieden te ontsluiten. Zij zorgen voor het lokale netwerk en wij verzorgen de backbone. Dergelijke netwerken zijn vervolgens ook inzetbaar voor verbindingen richting de telecommasten en bijvoorbeeld de Cellnex datacenters. Zo maken we samen efficiënt gebruik van nieuw netwerk.”
Datacenters vestigen zich steeds vaker buiten Amsterdam. Hoe speelt Relined in op deze ontwikkeling?
“We zitten niet stil. We blijven investeren in kortere en meer hoogwaardige routes, want ook dat vraagt de markt. In Amsterdam bijvoorbeeld blijven we innoveren om zo kort mogelijke routes te kunnen aanbieden tussen de verschillende datacenters. Tussen Amsterdam en Rotterdam hebben we inmiddels de beschikking over twee van elkaar gescheiden paden die ruim onder de 100 kilometer grens zitten en bieden we redundante verbindingen tussen bijna alle datacenters. Ook in Flevoland beschikken we over een netwerk. We bewegen met ons netwerk mee om in deze ontwikkelingen de klant te kunnen blijven bedienen.”
En als we kijken buiten de Nederlandse landgrenzen?
“De vraag naar internationale routes neemt tevens toe. Twee jaar geleden zijn we die weg in geslagen en dat rendeert nu al. We leveren verbindingen naar Frankfurt – waar we net als in Amsterdam een metronetwerk hebben. Ook voor verbindingen verder Duitsland in, richting de Oost-Europese grens of voor verbindingen richting Denemarken kunnen klanten bij ons terecht. Wij hebben een groot internationaal klantenbestand dat we met ons netwerk goed kunnen bedienen.”
Waarom kan juist Relined zo goed inspelen op veranderingen?
“Relined is een overzichtelijk bedrijf met korte lijnen, korte responstijden en de wil om samen met de klant naar oplossingen te zoeken. Dat volgt uit onze kernwaarden: we zijn zichtbaar, benaderbaar, doen waar we goed in zijn en willen onszelf altijd verbeteren. We doen het met elkaar, en met de klant.”