Over Vision en Dromen

0
302
Over Vision en Dromen

Mijn grote leermeester Chris Braakman leerde mij ooit een principe waar ik tot de dag van vandaag naar acteer en mee werk. “Een executive heeft altijd 1 belangrijke verantwoordelijkheid: ontwerp een vision voor je bedrijf en zorg dat iedereen die droom kent en ernaar leeft”. Chris tekende daar een helder plaatje bij waarin de vision werd vertaald naar een missie, strategie, tactiek, plannen en jaar/maand/week/dag taken. De lijn van dagtaak naar boven richting Vision noemde hij Empowerment en de lijn van boven naar beneden “de klassieke valkuil van de gemiddelde executive, namelijk bemoeienis met de dagelijkse taken van de medewerkers/micro-management”.

Ik vond het een logisch model en ben pas later gaan begrijpen hoe fundamenteel dit de basis vormt van het succes van een organisatie. Het gaat namelijk niet alleen over executives, maar ook in hoge mate over hoe mensen te werven en behouden voor een organisatie. Iedereen is geïnteresseerd in een mooi salaris en functie, maar wij merken dat het echte werkplezier komt uit de mogelijkheid om mee te mogen denken, zelfstandige invulling te geven aan de functie, persoonlijke groei door te kunnen maken. Door een hoger doel aan te geven als richting en de medewerkers input te vragen om dit te realiseren, zien wij bedrijven de groei maken en mensen het plezier uitstralen. Meest bekende voorbeeld en hetzelfde principe: “Shoot for the stars and you might hit the moon”. Gebruikt door een ver familielid om een heel land in beweging te krijgen…

Het is om die reden dat ik graag start met het begrijpen of het samen onder woorden brengen van een gezamenlijke Droom. Pas als deze helder is, kunnen wij een voorstel doen of en hoe wij waarde kunnen toevoegen voor onze klant.

In 2018 startte ik een opdracht bij een Data Center organisatie met een simpel uit te leggen Vision: “niet later dan 2025 zijn wij met 10 datacenters het fundament van de maatschappij”. Of in mijn woorden: maak de tent 5x zo groot in een paar jaar tijd. Eind 2019 was dat gelukt en had men meer dan 10 locaties in Nederland. Hoe? Doordat de executives in staat waren om in een duidelijke zin uit te leggen welke kant wij op gaan en al het beleid daarop af te stemmen. Op die manier werden mensen geworven, investeringen gedaan en klanten en partners benaderd. En konden wij als team ons steentje bijdragen…

” If you don’t know where you are going, you will probably end up somewhere else” Ter nagedachtenis van Chris P. Braakman

Edwin Kennedy is CCO Sentia en mede oprichter van de SalesPulse Group.

Lees meer van én over deze auteur.

Vorig artikelLawmakers Urge Big Tech to ‘Mitigate Harm’ of Suicide Site and Seek Justice Inquiry
Volgend artikelTop 10 end-user computing stories of 2021