Het Stropdas Plafond

0
308
Het Stropdas Plafond

Door velen beschreven als Digital Transformation, door Gartner wordt het ContinuousNext genoemd, zelf noem ik het Stropdas Plafond, waar hebben wij het over: de klant centraal stellen en omgaan met verschillende generaties.

Mijn eerste kennismaking met een voorloper van de Digitale Transformatie was 15 jaar geleden, een online verzekeraar waar wij een FinTech voor op mochten zetten. Een van de oprichters, een zeer ervaren marketeer, werkte intensief samen met een getalenteerde jongedame, die hij introduceerde als zijn CFO, in dit geval Chief FaceBook Officer. Daar zat niets ironisch in; de jongedame in kwestie was begin 20 en had toen al jaren ervaring met social media. Zij wist in haar eentje een volledig nieuwe doelgroep te bereiken. De kracht van de samenwerking tussen deze twee generaties zat hem in het wederzijdse respect; zij vertelden elkaar nooit hoe de ander het moest doen, zij informeerden elkaar over hun eigen werkwijze. Op deze manier kon deze verzekeraar twee totaal verschillende doelgroepen begrijpen en daardoor bereiken.

Een volgende stap in deze zoektocht naar het nieuwe en onbekende wordt door Gartner omschreven als Continuous Next. De praktijk hiervan besprak ik met de CEO van een Cloud Provider, een CloudBaas in mijn termen. Deze topman kon zijn grote uitdaging kort en krachtig uitleggen: “ik zoek voortdurend naar hele jonge mensen, met jarenlange ervaring, die weten wat hierna komt. Daarna moet ik direct op zoek naar hun vervangers omdat ik weet dat er daarna weer iets komt”. Een onmogelijke missie uiteraard, maar wel een scherpe analyse van de huidige uitdagingen; wij weten dat er razendsnel nieuwe ontwikkelingen blijven komen en wij weten niet hoe wij de ervaring binnen kunnen krijgen en houden om dit te managen.

Toen ik begin 2018 ging werken in een DataCenter maakte ik kennis met een gevolg van de Digital Transformatie, Het Stropdas Plafond. Veel succesvolle mensen bij cloud/hosting providers hebben een vergelijkbaar profiel: zij zijn 25-35 jaar oud, hebben niet of nauwelijks voor een baas gewerkt, zijn dus ondernemer van jongs af aan en vermogend. Casual is hoe zij zich kleden, want het gaat om de content. De werktijden zijn flexibel en kennen geen avonden of weekends. Ik heb een enorm respect voor de manier waarop deze ondernemers werken en leer er nog elke dag van.

Grappig genoeg zie ik deze jonge ondernemers moeite hebben om te connecten met de “Stropdas generatie”, de klassieke CIO van een verzekeraar die nog worstelt met de invulling van innovatie (ik denk soms terug aan de CIO van een grote verzekeraar die slechts een paar jaar terug nog schreeuwde naar zijn MT: “onze data gaat nooit naar de cloud, dat mag niet van DNB!!”). Het lijkt wel of deze executives toch wat angst hebben om met de bron te gaan praten. Is het niet raar dat dit soort grote ondernemingen bedrijven inhuren voor hun digitale transformatie terwijl zij weten dat juist die bedrijven zelf nog achter de markt aanlopen? Laat de usual suspects eens links liggen en praat gewoon met een ondernemer die aan de bron stond van de innovatie dat jouw bedrijf zoekt.

Ik leg graag die verbinding, omdat ik oprecht geloof dat wij de klanten van onze klanten, de consumenten, helpen als deze generaties verbonden worden en ook dat plafond doorbroken wordt. Probeer de vooroordelen weg te laten en blijf nieuwsgierig naar het onbekende. Denk aan Zhuang Zi: “een pad ontstaat door er op te lopen”

Edwin Kennedy is CCO Sentia en mede oprichter van de SalesPulse Group.

Lees meer van én over deze auteur.

Vorig artikelOpenSea valued at $13.3 billion in new round of venture funding.
Volgend artikelNHS App exceeds 22 million user mark