Statistieken in de BIT Portal

0
103
Statistieken in de BIT Portal

Dit bericht verscheen eerder op BIT

Statistieken. Want als iets niet gemonitord wordt dan bestaat het niet, toch?

Uit een eerdere BIT blog:

Timeseries data is, in principe, telemetrie die op reguliere (of niet) intervallen wordt gegenereerd. Het geeft de status weer van een ding op een zeker moment. Voorbeelden zijn het gebruik van geheugen of CPU, het aantal verwerkte web requests, temperatuurmetingen, of zelfs wanneer deuren open gaan.

Deze data kan interessante grafieken opleveren, zoals bijvoorbeeld te zien is voor onze klanten in de BIT Portal. We kunnen bijvoorbeeld zien dat een disk aan het vollopen is, of op welk moment van de dag of van de week het meeste verkeer wordt gedaan, of zelfs een probleem debuggen door naar opvallende patronen in de data te zoeken, en dan zie je bijvoorbeeld dat niet een webserver is overbelast, maar een database.

Kortom, nuttige informatie dus.

Zo nuttig dat we voor klanten alweer een hele tijd allerlei statistieken met mooie grafieken in de BIT Portal beschikbaar hebben die automatisch gegenereerd worden zodra je een dienst afneemt, en daar willen we eens wat meer aandacht aan besteden.

Welke statistieken zijn dat dan?

De volgende statistieken zijn standaard beschikbaar in de BIT Portal, bij afname van de relevante diensten:

Datacenter

Bij afname van rackspace zijn statistieken beschikbaar over stroomgebruik en stroomprijzen van de relevante racks, evenals datacentertemperatuurdata.

Hosting

Voor elke virtual machine is een statistiekenpagina beschikbaar met CPU-gebruik, disk I/O, netwerkverkeer en, in sommige gevallen, geheugengebruik.

Dit is een beperkte set data die vanuit de hypervisors zichtbaar is zonder toegang tot het VM zelf te hebben, en is dus voor alle klanten beschikbaar. Het tonen van geheugengebruik werkt alleen op Linux-machines.

Bij afname van een virtueel datacenter (VDC) bieden we naast de statistieken van individuele virtual machines ook een totaaloverzicht van CPU, geheugen- en opslagquota’s en netwerkgebruik per kalendermaand, uitgesplitst per VM, VLAN en netwerkclassificatie.

Jitsi

Afnemers van de Jitsi-dienst hebben een dashboard waarin zichtbaar is hoeveel mensen op welke momenten in hoeveel verschillende videocalls actief zijn.

Loadbalancing

Klanten die één of meerdere loadbalanced Virtual IPs afnemen, krijgen per VIP een pagina met requests, connections, bandbreedtegebruik en beschikbaarheid van het Virtual IP.

Elk Virtual IP bestaat uit één of meerdere connectiepools met één of meerdere servernodes. Denk hierbij aan aparte pools voor IPv4- en IPv6-verkeer. Per pool is een pagina met grafieken beschikbaar die de hoeveelheden connecties en requests tonen, zowel totaal als per node, en de beschikbaarheid (of niet) van de pool en de nodes.

Netwerk

Al onze klanten krijgen standaard twee pagina’s waarop te zien is hoe het wereldwijd gesteld is met de latency en packet loss van het BIT netwerk. Ook als je geen klant bent, kun je deze data inzien via bit.org.

Daarnaast zijn er pagina’s die inkomend en uitgaand verkeer tonen voor elke poort van elk type verbinding die je afneemt, of dit nu ons core netwerk is of een NDIX-verbinding, plus een pagina met inkomend en uitgaand verkeer totaal van alle poorten bij elkaar.

Storage

Afnemers van shared storage (CephFS) hebben per share een pagina met het gebruik hiervan, zowel in absolute aantallen als in percentage ten opzichte van het quota.

Veiligheid

Zo, dat is een hoop data, hoor ik u denken. Is dat allemaal wel veilig? Kunnen andere klanten niet bij mijn data komen?

Deze data en nog veel meer wordt binnen BIT centraal verzameld in timeseries databases die niet benaderbaar zijn voor klanten of de buitenwereld.

Omdat deze centrale databases niet alleen klantdata bevatten, maar ook onze eigen interne data, wordt de specifieke klantdata die in de BIT Portal getoond wordt, gefilterd.

Alleen de voor de portal relevante data wordt op een aparte server opgeslagen, per klant uitgesplitst in aparte databases, zodat elke klant alleen maar toegang heeft tot de eigen data zelfs al zou men directe toegang tot die database weten te krijgen in plaats van alleen maar via de dashboards.

Zo houden we klantdata (en uiteraard ook onze eigen data) goed gescheiden.

Speciale wensen?

Bovenstaande zijn standaard diensten. Op zoek naar iets wat hier niet tussen staat? Specifieke wensen? Maatwerk is ook mogelijk, daar is altijd over te praten.

Door: De mensen van BIT

Dit bericht verscheen eerder op BIT

Vorig artikelDeputy Datacenter Manager (Vollzeit, Berlin) m/f/d
Volgend artikelCorporate Controller (Vollzeit, Frankfurt) m/f/d