BIT-blogs – Bijtanken van de dieseltanks van onze datacenters

0
511

Om beschikbaarheid te kunnen garanderen is het belangrijk dat het datacenter waar bedrijfskritische IT-apparatuur staat, voorzien is van een betrouwbare infrastructuur. Misschien wel één van de belangrijkste onderdelen hiervan is de stroom- en noodstroomvoorziening. Als de stroom wegvalt moet je er blindelings op kunnen vertrouwen dat de noodstroomvoorziening het naadloos overneemt. Bij BIT testen we maandelijks de noodstroomvoorzieningen en voeren we ieder half jaar een ‘black-building-test’ uit, zodat we zeker weten dat de noodstroomvoorziening ook daadwerkelijk werkt op het moment dat het nodig is. 

Op het moment dat de stroom uitvalt, voeden redundante UPS-systemen de apparatuur totdat de dieselaggregaten zijn opgestart en stroom leveren. De aggregaten (in redundante set-up) leveren op dat moment 3 x 1750kVA (wat vergelijkbaar is met de stroomvoorziening van een dorp met ca. 25.000 inwoners voor twee dagen op vol vermogen) om ons datacenter BIT-2BCD van stroom te voorzien. De dieselopslagtanks worden gebruikt om de noodstroomaggregaten van brandstof te voorzien. Gemiddeld twee keer per jaar worden deze tanks bijgevuld.

Hoe gaat dit in z’n werk?

De dieseltanks van de aggregaten voor BIT-2BCD hebben een capaciteit van 3 x 15.000 liter en staan apart opgesteld in afgesloten brandcompartimenten. Een aggregaat kan ongeveer twee dagen op een volle tank draaien en elke tank kan vanuit twee tanks gevoed worden. Dit biedt de brandstofleverancier voldoende tijd om bij te tanken. De dieseltanks worden gemiddeld twee keer per jaar bijgevuld, maar dit is uiteraard afhankelijk van hoe vaak en hoe lang de aggregaten worden ingezet. Onze datacenter engineers houden het verbruik nauwlettend in de gaten en zorgen er voor dat de tanks altijd voor minimaal 75% gevuld zijn.

Diesel datacenterSnelheid tanken dieseltanks

Na het aansluiten van de aardekabel worden de tanks één-voor-één gevuld. Dit gaat met een snelheid van ongeveer 450 liter per minuut. Binnen ‘no-time’ zijn de tanks dan ook weer helemaal vol. Ook als de aggregaten aan staan kunnen wij zonder problemen de tanks bijvullen.

De dieselbrandstof die wij gebruiken is Gas-to-Liquid (GTL) en is gemaakt vanuit aardgas. Dit heeft een aantal voordelen:

·        Het is minder belastend voor het milieu.

·        Verbrandt schoner, geen dieselgeur meer.

·        Het kan 20 graden vorst aan zonder dat er vlokken in de brandstof ontstaan.

Meer weten over onze datacenters?

Wilt u meer weten over onze datacenters of de diensten die wij leveren? Neemt u dan contact met ons op via 0318 648 688 of info@bit.nl.

Door: Peter van Wijk

Source link

Vorig artikel IoT Gateways Market To See Huge Growth | Intel Corporation, Mitsubishi Electric Corporation, NXP Semiconductors, Arm Limited, Cisco
Volgend artikelInGaAs Camera Market Astonishing Growth 2020 | Lumentum Operations LLC, Albis Optoelectronics AG, Thorlabs, Inc., Xenics, New Imaging Technologies, Allied Vision Technologies GmbH and More