mijndomein.nl – Maak een online doorstart met je restaurant via online bestellen

0
597

De horeca is gesloten in Nederland en steeds meer restaurants stappen over naar bezorgen en afhalen van eten. Maar hoe regel je dat praktisch? Online kan tegenwoordig veel en er is meer dan thuisbezorgd.nl om je restaurant online up and running te krijgen.

Stap 1: kies een systeem voor online bestellingen

Online bestellen voor bezorgen en afhalen is niets nieuws. Er zijn veel online bestelsystemen speciaal ontworpen voor restaurants die je kunt gebruiken. Als je voor het eerst online bestellingen opzet, is het slim om eerst te kijken naar de verschillende mogelijkheden en hun voor- en nadelen.

Online bestel- en bezorgsites

Deliveroo, Uber Eats, Thuisbezorgd, allemaal websites waar de consument bezorgrestaurants in de buurt opzoekt. De voordelen van deze platforms:

  1. Deze sites hebben veel bezoekers en mensen die wat wil eten, vindt jouw restaurant er snel.
  2. Ze hebben een eigen bezorgservice zodat je niet ook nog eens zelf bezorgers hoeft te regelen.

Hoewel deze online optie handig is voor zowel restauranthouders als hun klanten, nemen ze een deel van de inkomsten op van elke verkoop die jij doet.

Standalone online bestelsystemen

Heb je liever een commissievrije opties voor een online bestelsysteem, die zijn er ook. GloriaFoods is daar een voorbeeld van. Sommige diensten bevatten ook de hardware voor een POS die speciaal ontworpen is voor restaurants. Lees dit SmallBizTrends-artikel eens als je hierover meer wilt weten.

Kies je hiervoor, dan moet je zelf je bezorgers regelen. Daarnaast is zo’n systeem aanschaffen, zeker als tijdelijke oplossing, soms nogal prijzig en kan het ingewikkeld zijn.

Met webshopsoftware ben je binnen een paar uur online

E-commerce-oplossingen zijn misschien niet het eerste waar je aan denkt bij het opzetten van een online bestelsysteem, maar het is zeker een opties. Webshop van Mijndomein is daar een voorbeeld van. Het is een website en webshop in 1 en eenvoudig om mee te werken, ook zonder technische kennis.

Met ons Webshoppakket heb je zo je webshop online. Je start met een van de moderne sjablonen die speciaal gemaakt zijn voor restaurants. Vervolgens voeg je jouw gerechten toe in de webshopmodule. Bestellingen beheer je eenvoudig, bijvoorbeeld in de handige app die bijgeleverd wordt. Zet je meldingen aan in de app en je krijgt een ping zodra er een nieuwe bestelling is.

ACTIE gratis Webshoppakket voor een heel jaar

Omdat ondernemers nu meer dan ooit afhankelijk zijn van online zichtbaarheid en verkoop, dragen wij graag ons steentje bij.

Kies je nu voor een Webshoppakket bij Mijndomein ter waarde van €188,43 exclusief btw en ga je er direct mee aan de slag, dan krijg je hem van ons het eerste jaar gratis.

Meer weten over deze actie? Klik hier voor alle ins en outs.

Stap 2: voeg een online besteloptie toe aan je website

Er zijn 4 mogelijkheden om bestellingen mogelijk te maken via je website.

Optie #1: voeg een knop toe die linkt naar een bestelsysteem van derden

Kies je ervoor om een extern bestelsysteem te gebruiken, plaats dan een link van je eigen website naar de plek bij de partij waar klanten kunnen bestellen. Dat kan eenvoudig met een knop op je site.

Plaats de knop op de homepage of maak een losse landingspagina aan met uitleg over waarom je nu (tijdelijk) bezorgen en afhalen mogelijk maakt. Nog slimmer is het om de knop in je header te plaatsen zodat hij op elke pagina van je website zichtbaar is.

In WordPress en andere CMS’en pas je de pagina aan waar die knop moet staan. In Websitemaker van Mijndomein sleep je de knopwidget gewoon naar de gewenste plaats en voeg je de link toe. Zo heb je in een handomdraai een klik naar een profiel in een app of een andere online bestelservice.

Het nadeel hiervan is dat klanten op jouw website extra moeten doorklikken om hun bestelling te plaatsen. Ze kunnen niet direct bestellen. Daarnaast kan een externe tool minder betrouwbaar overkomen dan een bestelmogelijkheid op je eigen website.

Optie #2: plaats een HTML-widget op je website

In Websitemaker van Mijndomein is het mogelijk om externe widgets te plaatsen. Je moet daarvoor wel wat technischer zijn en met HTML kunnen werken. Hetzelfde geldt voor websites die werken met WordPress, Joomla! of een ander CMS.

Optie #3: webshop toevoegen aan je Websitemaker website

Werk jij al met Websitemaker van Mijndomein, dan heb je geluk: sinds kort is het mogelijk om een webshop toe te voegen aan je website. Heb je al een website voor je restaurant gemaakt in Websitemaker wijzig dan je pakket naar een Webshoppakket. Binnen een uur zet je jouw afhaalmenu als producten in de webshoptool en ben je online. De voordelen van Mijndomeins webshop:

  1. overzichtelijk afhaalmenu direct op je website;
  2. bestellingen eenvoudig beheren, handige app die een melding geeft bij een bestelling;
  3. toegang tot zo’n 50 betaalmogelijkheden waaronder PayPal, Mollie, iDEAL;
  4. deel je menu direct via Facebook en Instagram met een klik op de knop;
  5. inclusief mogelijkheid om kortingsacties en coupons in te stellen. 

Deze optie is trouwens ook mogelijk als je opnieuw wilt beginnen met je website of nog geen website voor je restaurant hebt. Dan bestel je ons complete Webshoppakket en heb je binnen een paar uur je webshop met afhaalmenu of bezorgmenu inclusief betaalsysteem online.

Stap 3: promoot de nieuwe bezorg- of afhaalservice

We kennen het allemaal, de uitdaging om je boodschap de wereld in te brengen. Die uitdaging is alleen maar groter als er vooral 1 item in het nieuws is zoals nu.

Ons advies: blijf aanwezig, bijvoorbeeld op social media. Deel regelmatig blogberichten, video’s, andere berichten met updates en meer. Houd je klanten ook via je website op de hoogte en betrokken zodat ze ook na deze crisistijd weer terugkomen naar je restaurant.

Meer weten? Bekijk deze internationale artikelen, blogs en handleidingen eens:

  1. Toast’s hoe je jouw restaurant kunt beheren tijdens de het Coronavirus (blogberichten).
  2. Deze COVID-19-gids van SevenRooms.
  3. Eater.com plaatst goede artikelen over het Coronavirus en de impact ervan op de horeca.

De wereldwijde crisis heeft ook in Nederland veel gevolgen. Niet alleen fysiek, ook voor ondernemers die thuis komen te zitten. Maar we gaan niet bij de pakken neer zitten. We kijken wat wel kan en gaan daarmee aan de slag.

Source link

Vorig artikel2020 Current Trends in IT Operations and Service Management Market Business Opportunities, Analysis and Overview By 2025
Volgend artikelMachine Learning Chip Market – 2020: Top Impacting Factors, Growth Opportunities, Industry Analysis and Business Statistics By 2027 | Google Inc., Intel Corporation, AMD (Advanced Micro Devices), NVIDIA, Baidu, Bitmain Technologies, and Qualcomm