17 januari 2020
Het is gebruikelijk om prijzen te controleren en te vergelijken voordat je een aankoop doet. Dit wordt gemakkelijker wanneer je online winkelt op een plaats waar je meerdere locaties hebt om te winkelen. Voor domeinkopers wordt dit onderzoek echter wat intensiever, omdat een domeinnaam een investering op lange termijn is – een investering die wordt geassocieerd met jouw merk en jouw bedrijf in het algemeen. En het wordt ook verwarrend omdat gebruikers bij het registreren van een domeinnaam vaak grote prijsverschillen zien. Terwijl sommige domeinopties vrij goedkoop zijn, kosten andere honderden en duizenden euro’s.
De vraag is dan, aangezien alle domeinnamen op dezelfde manier werken, waarom zijn sommige duurder dan de andere? De prijs van een domeinnaam wordt bepaald met meerdere factoren in het achterhoofd, maar laten we eerst het belang van een domeinnaam bekijken voordat we daar aan beginnen.
Domeinnaam als investering in jouw merk
Het is de moeite waard om te erkennen dat een van de belangrijkste aspecten van het succes van een website de domeinnaam is, samen met de structuur van de website, de kleuren, lettertypes en de algemene aanwezigheid op het web.
Beschouw deze aspecten dat een domeinnaam opzoekt:
i) Merkpositionering
Een goede domeinnaam versnelt jouw marketinginspanningen. Het doet het werk van het vestigen van jouw merk en wat je te bieden hebt. Zo kan je bijvoorbeeld op www.lifeandstyle.store aan de domeinnaam zien dat het een webshop of eCommerce website (.store) is die gaat over lifestyle.
ii) Marketing touchpoints
Goede domeinnamen geven jouw marketinginspanningen een extra impuls. Ze kunnen worden gebruikt als touchpoints die jouw doelgroep verleiden en betrekken. Denk aan www.apartmentsearch.online.
iii) Eerste indruk
Je stelt jouw bedrijf voor met zijn naam. Het is jouw eerste indruk en het moet indruk maken op jouw gebruiker. Overweeg bijvoorbeeld www.flutelessons.fun en je weet dat je plezier hebt met fluiten op deze website.
Het belang van domeinextensie is een domeinnaam
Een belangrijk aspect dat een rol speelt in de prijs van een domeinnaam, is de domeinextensie. Vroeger was de meest gebruikte domeinextensie .COM. Oorspronkelijk stond het voor ‘commerciële’ sites. Andere extensies die gebruikt werden zijn .NET (voor netwerk), .ORG (voor organisatie), .EDU (voor onderwijs), .INFO (voor informatie), en meer.
Hoewel dit wereldwijd de meest populaire en meest gekozen domeinextensies waren, zijn ze een fractie van de opties die nu beschikbaar zijn. Om domeinnamen meer naamsbekendheid en betekenis te geven, zijn er honderden nieuwe domeinextensies beschikbaar gesteld voor specifieke doeleinden. Vandaag de dag is dat het geval:
- .TECH voor technologie,
- .FUN voor plezier en vermaak,
- .PRESS voor nieuws en journalistiek,
- .STORE voor winkels in de detailhandel en e-commerce,
- …en nog veel meer.
Domeinprijzen – waarom de ene domeinnaam hoger van prijs is dan de andere
Er zijn 3 belangrijke factoren die een rol spelen bij het bepalen van de prijs van domeinnamen.
1. Niche van de domeinextensie
Met meer dan 1200 nieuwe domeinextensies om uit te kiezen, zijn gebruikers verwend met keuzevrijheid. Echter, in al deze opties zijn sommige domeinextensies meer branche specifiek dan de andere.
Zo zijn bijvoorbeeld extensies als .bank (bankieren), .store (retail en eCommerce), .tech (technologie) beperkt tot de industrieën die ze bedienen. Domeinnamen op dergelijke niche-extensies hebben meestal een hogere prijs omdat ze gericht zijn op klanten die een premie betalen om precies te krijgen wat ze willen of nodig hebben.
Het gebruik van een niche-domeinnaam helpt jou om je merk te onderscheiden van de harde concurrentie. Het stelt je in staat om consumenten op een veel persoonlijker niveau te betrekken en specifiek op hun behoeften in te spelen.
Domeinextensies zoals .site, .online, .website, enz. zijn echter veelzijdiger en beschikbaar voor allerlei soorten bedrijven.
Een andere reden waarom sommige domeinextensies hoger geprijsd zijn dan andere, is dat ze een barrière kunnen vormen om spamregistraties te vermijden. Domeinextensies met een lager prijspunt worden vaak een gemakkelijk doelwit voor phishing.
2. Prijzen van de registrar
Verschillende registrars (domeinnaamverkopers) zullen dezelfde domeinnaam verkopen voor verschillende prijzen. Dit kan om verschillende redenen zijn, zoals:
(i) De domeinextensie is in de aanbieding
Registrars hebben verschillende detailhandelsprijzen, afhankelijk van de verschillende verkooppromoties die ze op bepaalde domeinextensies voeren. Dit is een van de meest voor de hand liggende redenen waarom een domeinnaam op verschillende websites verschillend geprijsd kan zijn. Verkoopacties zijn een geweldige manier om het bewustzijn over de domeinextensie te verspreiden en gebruikers aan te moedigen om de domeinnaam te kiezen. Bovendien zijn domeinnamen ook verschillend geprijsd omdat verschillende registrars verschillende marges hebben.
(ii) De domeinnaam wordt verkocht als onderdeel van een bundel
Vaak verkopen registrars een domeinnaam voor een lagere prijs om de aankoop te stimuleren en voegen vervolgens extra producten en diensten toe als een upsell. Je begint bijvoorbeeld met het kopen van een domeinnaam van €1 en voegt meer waarde toe aan de winkelwagen door het toevoegen van hosting, e-mail, privacy, SSL, websitebouwer en nog veel meer.
Er zijn ook een paar registrars die zich uitsluitend richten op de verkoop van de domeinnaam, waardoor de prijs van de domeinnaam op hun website een beetje hoger zal zijn dan die van de andere.
(iii) De klantenondersteuning die de registrar biedt
Afgezien van alle andere factoren is klantenondersteuning iets wat onbetaalbaar is. Als er iets misgaat met jouw domeinnaam of je wordt het slachtoffer van brandjacking of typosquatting; heb je iemand nodig die het direct kan oplossen. En daarvoor, als een provider een extra bedrag op de totale kosten zet en ervoor zorgt dat ze bereikbaar zijn en het probleem aanpakken, dan is het geld goed besteed.
3. Premium domeinnamen
Premiumdomeinnamen zijn waardevoller omdat ze kort zijn, merkbaar, betekenisvol, gedenkwaardig en categorie gebonden. Het feit dat een domeinnaam slechts aan één persoon toebehoort, geeft hem een extra dimensie. Degenen die meer gegeerd zijn, worden premium namen en vragen een hogere prijs.
Bijvoorbeeld, www.cars.com, www.casino.online of www.magazine.store, het zijn eenvoudige, eenduidige domeinnamen die gemakkelijk te onthouden zijn en zeer merkbaar.
Conclusie
Vaak bevat een domeinnaam ook andere zaken zoals privacybescherming, klantenondersteuning en meer. Of, misschien is het enige wat je doet het instellen als een forward en geeft je niet om on-demand ondersteuning of privacy. Hoe dan ook, er zijn verschillende factoren die bijdragen aan de prijs van een domeinextensie. Weten waar je naar moet zoeken zal ervoor zorgen dat je de domeinextensie kiest die voor jou het meest zinvol is.