In april, toen we allemaal nog jong en vol met goede hoop waren, hadden we het over hoe de sector zich door de moeilijke periode van de snel stijgende Covid-besmetting heen ging vechten.
Ieder bedrijf in de sector moest zich opeens inrichten op thuiswerken, er moest op een andere manier gewerkt worden. Dat vergde aanpassingsvermogen. In het voorjaar mocht ik een aantal interviews doen met ondernemers uit de sector waarin we keken naar de impact van de vrijwillige lock-down van die periode.
Het was zwaar. Nieuwe projecten werden uitgesteld, de pijplijn vulde moeizaam, er was onduidelijkheid over de vooruitzichten.
Ook voor ons, als brancheorganisatie, was de disruptie enorm: al onze live evenementen moesten we opeens annuleren, inclusief, een week van tevoren, de Dutch Night bij CloudFest, wat toch een beetje het vlaggenschip van het seizoen van ISPConnect is geworden. We hebben heel snel moeten omschakelen om onze online aanwezigheid helemaal om te gooien. Een heftige periode.
“Als er maar geen tweede golf komt”
Maar we zagen wel het licht aan het eind van de tunnel. Redelijk snel, in mei al, zag je dat de cijfers van nieuwe besmettingen begonnen te stabiliseren, en er kwamen wat versoepeling. Het ging de goede kant uit. We konden tijdens de zomer weer voorzichtig beginnen met plannen maken.
Ik hoorde ook vanuit de community tijdens de zomermaanden dat projecten die waren blijven liggen weer opgestart werden, dat de accountmanagers weer bezig waren met de plannen om in het najaar weer aan nieuwe dingen te beginnen. We kregen het vertrouwen terug en gingen massaal en zonder zorgen op vakantie. Wat achteraf gezien misschien niet zo’n goed idee was.
“Als er maar geen tweede golf komt”. Zeiden we. En eigenlijk dachten we “dat komt wel goed”.
De tweede golf is er, en het is niet mooi
Het is inmiddels oktober en het is tijd voor reality check. We zitten in een tweede golf. Het aantal nieuwe besmettingen is een stuk hoger dan wat het in het voorjaar was. Er is geen vaccin en het gaat nog wel een aantal maanden duren voordat er één komt. De kans is ook nog eens groot dat de eerste generaties van inentingen lang niet bij iedereen aanslaan, en inmiddels is er zoveel angst gezaaid op social media dat een derde van de mensen nu al aangeeft niets met een vaccin te maken te willen hebben.
Ik ben geen viroloog en al helemaal geen profeet. Wat de toekomst voor ons in petto heeft weet ik niet. Maar het is inmiddels wel duidelijk dat we ook voor langere tijd de impact van Covid zullen voelen op de manier waarop we onze bedrijven runnen.
Business as usual is waarschijnlijk een jaar, misschien nog verder van ons verwijderd. Thuiswerken blijft de norm. De economie gaat niet zo dadelijk opeens weer als een speer groeien. We moeten ons voorbereiden op slecht weer voor een langere periode.
Dit jaar heeft de sector al aardig wat consolidatie zien plaatsvinden. Ik verwacht dat als het huidige klimaat niet verbetert we nog wel meer overnames zullen zien, misschien niet allemaal even vrijwillig. Ik hoop dat we geen bedrijven uit onze community om zullen zien vallen. Helaas ben ik daar niet helemaal op gerust.
Lichtpuntjes?
Toch zien we naast consolidatie en tegenslag ook positieve ontwikkelingen in onze sector. Alhoewel de Nederlandse economie hard geraakt wordt door de coronacrisis, worden we minder hard getroffen dan de meeste economieën in de ons omringende landen. Dit komt mede doordat Nederland het land is met het hoogste percentage breedbandverbindingen thuis en doordat we ook voor de crisis meer aan thuiswerken deden dan veel andere landen. Onze sector is dan ook van levensbelang voor de Nederlandse economie als geheel en past zich snel aan.
Ook wij, ISPConnect, DHPA en de nieuwe vereniging die we vanuit de fusie aan het opzetten zijn, zullen de impact blijven voelen in onze activiteiten. We zijn al bezig met een plan om de lancering van de nieuwe club Covid-proof in te richten, want ook wij passen ons aan (mijn volgende blog zal details onthullen. We maken er wel wat leuks van!). Of we in 2021 wel een Dutch Night kunnen organiseren… Ik durf het niet te beloven.
We blijven allemaal ons best doen. Het zijn moeilijke tijden. Ik wens jullie allemaal heel veel succes, innovatie ideeën en doorzettingsvermogen de komende tijd.