Is er nog ruimte voor kleinere hosters in deze wereld?

0
575
Blog van Simon Besteman

De Nederlandse cloud en hostingindustrie, onze sector, consolideert de afgelopen jaren in hoog tempo. Een aantal grote spelers, sommige met een internationale achtergrond, anderen van eigen bodem, hebben in de afgelopen twee jaar hun marktaandeel met sprongen zien groeien dankzij overnames. Is er nog ruimte voor de kleine hosters?

Het zal er al heel lang aan te komen. De meeste analisten hadden eigenlijk voorspeld dat de consolidatiegolf al veel eerder zou beginnen. Maar toen het uitbrak ging het ook snel.

In de shared hosting, de webhosting kant van de industrie, is de marktsituatie in 5 jaar helemaal omgeslagen: 5 jaar geleden was 20 procent van de activiteit in de handen van de grote spelers, en was er een long tail van kleine partijen die 80% van de activiteit van de sector vertegenwoordigden. In 2020 zit 80% van de activiteit in de hand van 20% van de bedrijven.

En het gaat nog steeds hard door. Er gaat geen week voorbij zonder aankondiging van weer een nieuwe overname. Ook hier op ISPConnect HQ komen regelmatig mensen met de vraag of wij nog een tip hebben van een mooie partij die wel zou willen verkopen.

De sector is nog steeds heel divers

Toch is de diversiteit in de sector nog lang niet verdwenen. Er is nog steeds een bloeiend segment van kleinere hosters. Webhosters, maar ook IaaS aanbieders en managed services providers.

En ik verwacht dat veel van deze ook gewoon door blijven gaan, onafhankelijk, op hun eigen weg. Er is absoluut ruimte in de markt voor deze spelers.

Ten eerste merk je dat de beeldvorming die bij velen leeft dat je groot moet zijn om dankzij schaalgrootte efficiency winst te boeken toch vraagt om enige nuancering. Je ziet bij een aantal bedrijven in de sector voorbeelden van hoe je met een hoge mate van automatisering en beheersing van de bedrijfsprocessen, zeer efficiënt kunt werken. Daarmee kan je ook in een competitieve markt, waar de marges onder druk liggen, gewoon winstgevend te werk gaan.

Ten tweede zie je bij veel kleine hosters een sterke focus op een goed gedefinieerde kernactiviteit. Bijvoorbeeld;

  • Opereren in een niche, met een gespecialiseerde dienstverlening waarin ze simpelweg iets te bieden hebben dat generalisten minder goed kunnen.
  • Of de proximity, de nauwe relatie die ze kunnen hebben met hun klanten.
  • Of, vaak, een combinatie van beiden.

Met name het MKB heeft behoefte aan meer dan alleen een online interface met de provider. Aandacht, advies en persoonlijk contact hebben een enorme toegevoegde waarde.

Er zijn nog volop kansen in de markt

Een bedrijf dat zijn markt goed kent, dat zijn producten en diensten goed beheerst en dat de juiste samenwerkingen aangaat met anderen om de portfolio te versterken op de punten waar het wat minder sterk in de wedstrijd zit heeft, ook in 2020, nog volop kansen in de markt.

Bij ISPConnect, en ook straks bij de nieuwe vereniging die uit de fusie aan het ontstaan is, zijn we trots op de diversiteit van de Nederlandse sector, en zullen wij er ook alles aan doen om ervoor te zorgen dat er een plek is en blijft voor de kleinere bedrijven uit de branche, en dat ons netwerk ingezet kan worden om mensen te helpen die samenwerkingen aan te gaan.

– Advertisement –

Source link

Vorig artikelNieuws – Cybercriminelen gaan steeds efficiënter te werk
Volgend artikelNieuws – Nieuw phishingrapport toont dreiging en oplossingen