1 februari 2021
Ondernemen is een vak apart. Een passie, kan je soms wel zeggen. Veel mensen starten met een droom die ze willen waarmaken. Maar waar begin je als startende ondernemer? En wat doe je als je al langer onderneemt, maar vastloopt of stil blijft staan? Vergeet wat je weet of denkt over een ondernemerscommunity. Juist in deze tijd. Lees dit artikel en kom erachter hoe ze jou enorm kunnen helpen.
Laat je inspireren en kom verder
Wat voor ondernemer wil jij zijn? Hoe is jouw ondernemersdrive? Het is altijd goed om met de buurvrouw of een familielid te praten over je bedrijf, maar die kennen niet altijd de dynamiek van ondernemen. Praat je met gelijkgestemden, mensen die doen wat jij doet, dan krijg je direct andere gesprekken.
Wil jij dat stapje extra nemen en is het menens met jouw onderneming, omring je dan met mensen die dat ook willen. Mensen die voortvarend aan de slag gaan. Je zult merken, de energie van echte ondernemers is aanstekelijk. Zo is een van de nieuwere leden van onze ondernemerscommunity in Emmen op dit moment directeur van een basisschool. In die wereld is ondernemerschap niet echt een ding. Bij ons aan tafel in gesprek met andere ondernemers, werd hij overspoeld met ideeën en contacten. Hij zet nu de volgende stappen in zijn ondernemerschap. Een ander voorbeeld is Manon die internationaal paardrijbroeken verkoopt. Zij werkte ook voor de lockdowns vanuit huis, maar merkte dat dit haar veel te veel afleidde.
Deze video is onderdeel van een promotiecampagne voor Denis’ ondernemerscommunity in Emmen.
Ja, ik weet het. De ondernemer bestaat niet. Er zijn 1.000 kleuren en smaken. Iemand bouwt de wereld vanaf zijn zolderkamer. Of iemand zoals ik, die lang niet altijd zelf de beste ideeën heeft. Ik praat gewoon met iedereen en scherp daarmee mijn plannen aan. Ik laat mij inspireren door de energie van andere ondernemers.
Doe waar jij goed in bent
Mensen worden vaak ondernemer vanuit een bepaalde expertise of droom. Dat is waar jij goed in bent. Maar bij ondernemen komt meer kijken dan alleen jouw eigen kennisgebied. Soms kom je erachter dat jij minder goed bent in een bepaald onderdeel. Focus op waar jij het beste in bent en verzamel mensen om je heen die jou aanvullen op jouw zwakke punten. Een van de bij ons aangesloten ondernemers zegt altijd: “ondernemen doe je zelf, maar niet alleen.”
“Ik heb een boekhouder” hoor ik veel mensen zeggen. Heel logisch. En goed. Maar is er verder niets in jouw ondernemerschap wat minder goed lukt? Bijvoorbeeld iemand die expertise heeft in zijn eigen vakgebied, maar 0 klanten. Vind je acquisitie moeilijk, zoek dan iemand die goed is in marketing. Een ander voorbeeld: in Emmen hebben we 2 creatievelingen, Frank en Tomi. Zij hadden algemene voorwaarden nodig. Ondernemer en jurist Malou maakte die voor ze op maat en passend bij hun uitstraling.
Deze video is onderdeel van een promotiecampagne voor Denis’ ondernemerscommunity in Emmen.
Alleen ga je sneller, samen kom je verder. Elke ondernemer is het beste in iets specifieks. De kunst is om daaromheen een netwerk op te bouwen. Zodat je zelf in je kracht kunt blijven. Uiteindelijk gaat je dat meer opleveren dan zelf te blijven ploeteren.
Een groter netwerk
Het meest logische voordeel van communities voor ondernemers heb ik voor het laatst bewaard. Want iedereen met een ondernemersdroom heeft uiteindelijk wel brood op de plank nodig. Een ondernemerscommunity is een toegankelijke manier om nieuwe contacten op te doen en wie weet nieuwe klussen te vinden. De ene community is hier meer op gericht dan de andere.
Onze eigen broedplaats stimuleert vooral groei in ondernemerschap. Maar ook bij ons vinden ondernemers elkaar. Johan gaf Lilian bijvoorbeeld haar eerste klus toen ze uit Amsterdam terug verhuisde naar Emmen.
Deze video is onderdeel van een promotiecampagne voor Denis’ ondernemerscommunity in Emmen.
Acquisitie is trouwens niet het enige voordeel van nieuwe contacten opdoen. Soms helpt het jou juist verder als ondernemer. Want je ontmoet mensen die misschien wel hetzelfde hebben meegemaakt als jij. Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden als je spreekt met ervaringsdeskundigen. Veel van onze communityleden sparren met elkaar en kijken met wie ze een klik hebben. Zo geef je jouw ondernemerschap op een natuurlijke manier vorm.
Wat voor ondernemerscommunity of broedplaats past bij mij?
Een community is uitermate geschikt voor iemand die kan geven en nemen. Als je alleen maar neemt, dan zijn mensen snel klaar met je. Maar je mag er zeker ook wel iets voor jezelf uithalen. Delen is belangrijk. Bepaal wel voor jezelf wat je wilt bereiken en laat je vooral ook voeden door anderen. Je hoeft niet altijd alles zelf te weten of doen.
Er zijn veel smaken en soorten in ondernemerscommunities. De ene is meer gericht op sales en de ander heeft een meer sociale insteek. Bijvoorbeeld:
- Salesdriven concepten zoals BNI. Over wat je koopt en wat je te verkopen hebt.
- Sociaal maatschappelijke communities zoals de Rotary, Junior Kamer en de Ronde Tafel. Daarin zet je je met andere ondernemers in voor goede doelen en doe je ook mooie contacten op.
- Broedplaatsen die zich meer richten op elkaar sterker maken. Op sparren en verbeteren van je ondernemersvaardigheden.
- Of vooral fun ondernemersgroepen. Ik ken er een waarbij leden regelmatig met elkaar activiteiten ter leering ende vermaeck doen. Hiermee doe je ook mooie contacten op en het is vooral leuk.
Online community tijdens lockdown en erna
De tijden veranderen. Door lockdowns en andere maatregelen zijn we steeds meer aangewezen op online contact. Zeker voor ondernemers is het in deze situatie moeilijk om nog aan te sluiten bij anderen. Dan is een community voor ondernemers juist een goede plek om nog een beetje aanspraak te hebben. Vraag daarom bij de zoektocht naar jouw juiste ondernemerscommunity ook naar de online mogelijkheden. Hoe is het contact nu we elkaar niet mogen zien? En hoe vangen ze nieuwe leden op?
Gebruikt de community bijvoorbeeld een app waarin je in kleinere groepen alsnog met elkaar spart? Wij noemen dat “Circles”. Er zijn binnen onze community circles met mensen met gedeelde interesses. Designers die een Design Circle zijn begonnen. IT’ers een IT circle. En als je interesse hebt in duurzaamheid, start je daar een Circle voor. Ook voor starters is er een speciale Circle. Zo heb je toch nog veel contact met anderen om te delen, sparren en verbinden.
Mijn laatste tip: bepaal vooral voor jezelf wat jij uit een ondernemerscommunity wilt halen. Kijk eens bij jou in de buurt welke mogelijkheden er zijn. Kijk bij een bezoek of je klikt met de leden in de community. En wie weet helpt het jou groeien in je eigen ondernemerschap en je bedrijf zelf.