Dit bericht verscheen eerder op BIT
We moeten het even hebben over privacy en databescherming. Op 28 januari is het de Europese Dag van de Privacy [1], ook wel Data Protection Day. De dag is opgericht om bewustwording te creëren voor het belang van privacy en de bescherming van persoonlijke gegevens. Het perfecte moment om Matomo even in de spotlight te zetten.
Matomo als oplossing
Matomo [2] is een privacyvriendelijk alternatief voor Google Analytics (GA), en een uitstekende manier om de gebruikers van je website beter te beschermen dan met GA. Met één druk op de knop kan je data anonimiseren en de DoNotTrack browserinstelling wordt automatisch gerespecteerd. Ook voldoet Matomo zonder zorgen aan huidige en toekomstige Europese regelgeving. Switchen van webanalyse platform kost je weinig moeite, waarvoor je zeker weten de handen op elkaar krijgt bij je juridische afdeling, bij de marketing afdeling, bij de IT-afdeling en vooral bij je klanten. Dump Google Analytics op je website en configureer Matomo!
Europese privacywetgeving
De Europese Unie is een van de meest progressieve regio’s ter wereld op het gebied van de bescherming van persoonlijke gegevens. De EU heeft de General Data Protection Regulation (AVG) ingevoerd, een wet die zich richt op de bescherming van de privacy van de burgers van de EU. De AVG is een van de meest strikte wetten ter wereld op het gebied van gegevensbescherming en stelt bedrijven verplicht om verantwoordelijkheid te nemen voor de gegevens die ze verzamelen en verwerken. Diverse Europese privacywaakhonden hebben in 2022 geconcludeerd dat het gebruik van GA in veel gevallen niet toegestaan is en ook onze eigen Autoriteit Persoonsgegevens waarschuwt voor een mogelijk verbod op het gebruik van GA [3].
Met Matomo lever je niet in op het gebied van bruikbare gegevens, functionaliteit en gebruikersgemak. Sterker nog, het geeft je functioneel meer mogelijkheden en beschermt de privacy van je bezoekers wel. Matomo biedt de mogelijkheid om eenvoudig over A/B tests op je site te rapporteren. Het platform maakt, als gewenst, heatmaps van je site zodat je visueel ziet welke knoppen je gebruikers het meest gebruiken. Daarnaast zijn screen-recordings mogelijk die je laten zien waar de muis (pointer) van bezoekers zich bevinden tijdens hun bezoek aan je website. Uiteraard is het mogelijk deze functionaliteit zo te configureren dat privacy-gevoelige gegevens niet getoond of bewaard worden en dat alle bezoekersdata geanonimiseerd wordt.
Controle over jouw data
Daarnaast is Matomo open-source en is self-hosting mogelijk. Hierdoor heb je de controle over jouw data en die van je gebruikers en kan je de data op een veilige manier verzamelen en verwerken. Meer dan 50% van de websites gebruikt Google Analytics [4], vaak zonder dat de instellingen ervan aangepast zijn. Dat betekent dat als je GA gebruikt, alle gegevens van jouw gebruikers op jouw site niet alleen met Google gedeeld worden, maar dat Google die gegevens volgens zijn gebruikersvoorwaarden ook zelf mag gebruiken. Je wilt als zorginstelling, financiële dienstverlener, overheid, webshop, etc. al jouw gebruikersgegevens toch niet delen met een bedrijf dat zijn geld verdiend met de verkoop van persoonsgegevens? En omdat er zoveel sites zijn die persoonsgegevens met Google delen (ook via advertenties, Google fonts, Google jQuery, YouTube video’s, en zo verder) zijn zij in staat om individuen heel precies over het internet te volgen.
Matomo is makkelijk te integreren met WordPress door middel van een plugin [5], met een paar drukken op de knop heb je het geïnstalleerd. Stel je voor dat alle WordPress sites over zouden stappen van GA naar Matomo. Dat gaat om bijna 50% van alle sites wereldwijd [6]! Klanten van BIT die een ander CMS gebruiken en/of niet zelf een Matomo platform in de lucht willen houden kunnen gebruik maken van een door BIT beheerd Matomo platform.
Bewustwording
Op de Europese Dag van de Privacy is het nog belangrijker om bewust te zijn van de belangrijkheid van privacy en de bescherming van persoonlijke gegevens. Door gebruik te maken van Matomo kun je ervoor zorgen dat je de verantwoordelijkheid voor de gegevens van je bezoekers op een verantwoorde manier opneemt en aan de regelgeving voldoet. Zo kan je bijdragen aan een veiliger internet en de privacy van je bezoekers beter beschermen.
[1] https://www.coe.int/nl/web/portal/28-january-data-protection-day[2] https://matomo.org/
[3] https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/sites/default/files/atoms/files/handleiding_privacyvriendelijk_instellen_google_analytics_april_22.pdf
[4] https://w3techs.com/technologies/details/ta-googleanalytics
[5] https://wordpress.org/plugins/matomo/
[6] https://w3techs.com/technologies/details/cm-wordpress
Dit bericht verscheen eerder op BIT