Dit bericht verscheen eerder op BIT
In 2003 implementeerde BIT een initiële verbinding naar Frankfurt. Deze verbinding was destijds niet redundant – een bewuste keuze. Via deze verbinding kregen we toegang tot de Internet Exchange in Frankfurt en realiseerden we meteen een back-up transit verbinding, in geval van calamiteiten in Amsterdam. Als Internet Exchange is DE-CIX sinds die tijd flink gegroeid, en daardoor ook belangrijker geworden voor het netwerkverkeer van BIT.
We hebben ook al meer dan twintig jaar twee verbindingen naar Amsterdam. Dit waren altijd al twee paden, door twee verschillende leveranciers, naar twee verschillende locaties in Amsterdam. Dit was een grote uitdaging, omdat er toen we begonnen nog niet heel veel aanbieders van fiber in onze regio waren. In en rond Amsterdam waren er veel, die veelal gebruik maakten van dezelfde routes, maar in Ede was er bijna niets. Ook toen hebben we de kaarten van verschillende aanbieders over elkaar gelegd om een route te creëren die expliciet los lag van de andere route. De twee verbindingen komen binnen op twee verschillende locaties, BIT-1 en BIT-2, deze zijn ook onderling weer met elkaar verbonden door ons eigen glasvezelnetwerk.
Eind 2023 hebben we verbeteringen in ons netwerk aangebracht door twee nieuwe verbindingen te realiseren. De eerste betreft een glasvezelverbinding tussen BIT-1 en Equinix AM7 in Amsterdam, verzorgd door Relined. De tweede omvat twee VLAN-verbindingen tussen Ede en Frankfurt, gefaciliteerd door NDIX. Deze upgrades hebben niet alleen de Frankfurt-route redundant gemaakt, maar ook de connectiviteit tussen Ede en Amsterdam geoptimaliseerd.
De nieuwe vezel tussen BIT-1 en Equinix AM7 vervangt onze oude verbinding tussen dezelfde locaties. Met een lengte van slechts 80 kilometer, in vergelijking met de vorige 120 kilometer, is de kans op breuk kleiner. Bovendien profiteert de route van de gunstige ligging langs spoorlijnen, waardoor extra bescherming wordt geboden tegen onbedoelde onderbrekingen, zoals graafwerkzaamheden. Onze oude verbinding naar Frankfurt was een enkelvoudige wavelength. Deze is vervangen door twee VLAN-verbindingen. Hierdoor is onze verbinding naar Frankfurt nu ook redundant.
Deze upgrades hebben geleid tot minimale verstoring voor onze klanten. Een belangrijk aspect van deze verbeteringen was de zorgvuldige vervanging van de oude verbindingen door de nieuwe, met een opmerkelijk korte schakeltijd van slechts twee uur. Voor klanten die waves afnemen op het oude pad tussen BIT-1 en Equinix AM7 was er een tijdelijke onderbreking van redundantie tijdens het onderhoud. Echter, deze klanten hadden allemaal een tweede wave op het andere pad tussen BIT-2 en Interxion AMS9, waardoor hun verkeer tijdens het onderhoud werd gerouteerd via deze verbinding. Hierdoor bleef de connectiviteit behouden, zij het met een kortstondig verlies van redundantie. Voor klanten met een reguliere verbinding was er geen merkbare impact.
De onderbreking van Frankfurt voor het omzetten van de verbindingen is onopgemerkt geweest voor onze klanten, dankzij zorgvuldige planning. We hebben het verkeer eerst van deze verbindingen afgehaald en omgeleid via andere verbindingen, toen hebben engineers aan beide zijden de verbindingen omgezet, alles getest en gecontroleerd, en daarna het verkeer weer aangezet aan beide kanten.
Kortom, onze recente netwerkupgrades hebben geleid tot een nog betrouwbaarder netwerk, waarbij de zorgvuldige planning en uitvoering ervoor hebben gezorgd dat klanten minimale verstoring hebben ervaren tijdens de overgang naar de nieuwe infrastructuur. Onze klanten hebben niets gemerkt van deze upgrades, precies zoals wij dat graag hebben.
Dit bericht verscheen eerder op BIT