Het migreren van infrastructuren naar de cloud – 4 essentiële vragen

0
522

Rudy Arts, Regional Sales Executive EMEA bij iland

Bedrijven die strategisch bezig zijn met hun toekomst hebben digitale transformatie waarschijnlijk hoog op de agenda staan. Een belangrijk onderdeel hierbij is een IT-infrastructuur die functionele ondersteuning biedt, in plaats van legacy-IT die innovatie en groei remt. De overstap naar een Infrastructure-as-a-Service (IaaS)-opstelling is steeds vaker de manier waarop bedrijven meer dynamische en flexibele bedrijfsprocessen mogelijk willen maken.

De voordelen van IaaS zijn duidelijk: het biedt flexibiliteit en schaalbaarheid naarmate een bedrijf groeit. Het neemt de last weg van het onderhouden van legacy-systemen en maakt de eenvoudige inzet van nieuwe technologie mogelijk. Idealiter wordt er alleen betaald voor wat er wordt gebruikt. Tevens biedt het de mogelijkheid om diensten zoals analytics en disaster recovery-as-a-service toe te voegen en is het de perfecte omgeving voor (eventueel tijdelijke) big data-projecten met grote workloads en integratie met Business Intelligence-tools.

Al deze factoren zorgen ervoor dat de directie onder druk kan staan om akkoord te gaan met cloudmigratieprojecten. Haastige spoed is echter zelden goed, zeker wanneer de verkeerde vragen worden gesteld. Het is belangrijk dat beleidsmakers IaaS niet behandelen als een gebruikelijke aankoop – daarvoor is het aanbod van hyperscalers tot vertical sectorspecialisten te divers. De raad van bestuur moet de nodige zorgvuldigheid betrachten bij het nemen van het IaaS-besluit. Hierbij horen een aantal belangrijke vragen.

  1. Hoe groot is onze ambitie en welke bedrijfsresultaten verwachten we te zien?

Cloudmigratieprojecten zijn grofweg in twee kampen te verdelen. In het eerste willen bedrijven hun huidige activiteiten “optillen en verplaatsen” en ze in een cloudomgeving repliceren. Natuurlijk willen ze de voordelen van kosten en flexibiliteit zien, maar fundamenteel willen ze een vergelijkbare ervaring na de migratie. In het tweede scenario draait het om bedrijven die hun infrastructuur volledig willen vernieuwen en naar een volledig ander businessmodel willen – een digitale transformatie naar de letter van de wet.

Het is belangrijk om te weten in welk kamp een organisatie zich bevindt en men moet er zeker van zijn dat een mogelijke IaaS-aanbieder op dezelfde lijn zit. Een rechtlijnig proces wordt voor beide partijen immers lastig als het uiteindelijke doel niet al aan het begin duidelijk is.

  1. Hoeveel ondersteuning is nodig bij onboarding en daarna?

Het aanbod van providers voor ondersteuning bij een initiële cloudmigratie varieert van doe-het-zelf tot volledige begeleiding.

Bij de keuze voor een hyperscale provider ligt de nadruk meer op de doe-het-zelf-kant is. Er is een schat aan opties beschikbaar, maar het is aan de organisatie om erachter te komen welke het meest geschikt zijn. Dit werkt als hiervoor interne capaciteit en expertise beschikbaar is of wanneer hiervoor consultancy-expertise ingehuurd kan worden.

Aan de andere kant staan de aanbieders die een end-to-endservice bieden voor ondersteuning bij onboarding, implementatie en testen. Van het IT-team is hierbij geen tot weinig extra training vereist. In beide gevallen moet er zicht zijn op de lopende kosten in verband met ondersteuning voor de cloudomgeving en de beschikbaarheid van die support.

  1. Hoe zit het met security en compliance?

Het beheren van risico’s is een belangrijke verantwoordelijkheid voor de directie die alleen maar toeneemt naarmate de regelgeving strenger wordt. Bedrijfsgegevens vormen één van de meest risicovolle bezittingen van een bedrijf en de veiligheid ervan in de cloud moet onberispelijk zijn. Cloud Service Providers (CSP’s) moeten garanties kunnen bieden voor de security en compliance binnen hun cloudoplossingen.

Zekerheid aan de start is één ding, maar doorlopende audits en rapportages zijn ook van cruciaal belang. GDPR vereist bijvoorbeeld dat organisaties laten zien welke stappen ze nemen om gegevens continu te beschermen. Samenwerking met de CSP is noodzakelijk om dit te bereiken.

Nogmaals, het aanbod verschilt. Sommige providers zullen verwachten dat organisaties zelf de verantwoordelijkheid nemen en hun eigen beveiligings- en complianceteams, software en processen hebben. Andere providers hebben een reputatie op het gebied van compliance opgebouwd. Dit kan van onschatbare waarde zijn als het complianceteam klein is, of zelfs helemaal afwezig.

  1. Hoe flexibel is een flexibele prijs?

De aantrekkingskracht om alleen te betalen voor de middelen die worden gebruikt, is een krachtig motief om over te stappen naar IaaS. Voor welke provider ook wordt gekozen, waarschijnlijk is dit kosteneffectiever dan de oude omgeving. Maar voor echt volledig economisch voordeel moet er een goede match zijn tussen cloudworkloads en het gebruik van cloudresources.

Bij sommige providers kunnen cloudresources op basis van exact de vereiste hoeveelheid GB worden gereserveerd, met facturering op basis van het daadwerkelijk gebruik. Bij andere providers wordt op basis van de ‘best fit’ gewerkt, met een reeks vooraf vastgestelde opties. Hierbij bestaat het risico dat er wordt betaald voor resources die niet worden gebruikt, dus is het belangrijk om te controleren of deze opties aansluiten bij het verwachte gebruik.

In principe is het implementeren van een IaaS-oplossing een goede beslissing, maar dat neemt niet weg dat de mogelijkheden zorgvuldig moeten worden onderzocht om tot de juiste keuze (met de grootste voordelen) te komen. Hoewel directies onder druk staan om deals te sluiten, moeten ze de juiste vragen blijven stellen om ervoor te zorgen dat hun investering het gewenste bedrijfsresultaat oplevert.

Source link

Vorig artikelIT speelt een doorslaggevende rol bij werving en behoud van medewerkers
Volgend artikelDigiState breidt haar activiteiten uit naar Litouwen