Coronacrisis en de hosting en cloud sector

0
484
Afbeelding van Engin Akyurt via Pixabay

Ik moest denken aan de grandiose openingszin van A Tale Of Two Cities

“It was the best of times, it was the worst of times, it was the age of wisdom, it was the age of foolishness, it was the epoch of belief, it was the epoch of incredulity, it was the season of Light, it was the season of Darkness, it was the spring of hope, it was the winter of despair, we had everything before us, we had nothing before us, we were all going direct to Heaven, we were all going direct the other way”

De hosting en cloud sector maakt het op dit moment allemaal mee.

De bedrijven in de branche zijn natuurlijk zelf, zoals iedereen, opeens volledig overgestapt op thuiswerkmodus, met alles dat erbij komt kijken. Zeker in het begin is het een uitdaging om 100% productiviteit te halen in een volstrekt nieuwe situatie. Met zoals voor iedereen de complicerende factor van scholen die nog dicht zijn en dus de kinderen thuis aan het studeren, met de begeleiding die dat vraagt, de extra aandacht, de afleiding voor papa en mama die hun werk moeten doen.

Complicerende factoren komen uit de soms verwarrende regels: als ik als cloud provider niet een “vitaal” bedrijf ben, maar ik moet wel de IT van een ziekenhuis overeind houden, mag ik dan in aanmerking komen voor kinderopvang? Wat zeggen de regels nou precies? Wie beslist hierover? In de opstartfase hebben dit soort dingen voor aardig wat onzekerheid gezorgd en dit blijft voorlopig ook nog wel zo.

Tegelijk moet de digitale sector de rest van het land helpen open te blijven. Er is voor iedereen heel veel werk. Opeens moeten organisaties uit andere sectoren leren thuiswerken “Kunt u voor ons even 200 Citrix werkplekken installeren, met extra bandbreedte en genoeg servercapaciteit om het allemaal aan te kunnen?” “Oh en kan dat morgenochtend operationeel zijn?” “En hoe gaan we dat allemaal beveiligen?”

Het zijn hele drukke tijden. Heel Nederland heeft ons op dit moment hard nodig. Om thuis te kunnen werken moeten de verbindingen goed zijn, moet de veiligheid in orde zijn, moeten de mensen bij de data kunnen komen. De hosters, de automatiseerders, de datacenters, de beheerders van de netwerken moeten daarvoor zorgen. Ongeacht de moeilijkheden die zij zelf ervaren.

Tot nu toe ben ik als directeur van de brancheorganisatie heel erg trots op de manier waarop de handschoen door de sector is opgepakt. De bedrijven in de branche hebben niet alleen zichzelf heel snel in staat gesteld om te blijven draaien, ze schakelen ook in hoog tempo met klanten. Ook tussen de verschillende elementen in de keten is de communicatie goed op gang gekomen, om ervoor te zorgen dat alle stukjes van de puzzel op elkaar aansluiten.

Ik zie ook mooie initiatieven van individuele bedrijven om de gemeenschap als geheel te ondersteunen: de bandbreedte verhogen zonder extra kosten in rekening te brengen, hosters die horecabedrijven helpen met het aanmaken van bestelpagina’s… Allemaal mooie acties die echt een verschil maken.

De moeilijke tijden liggen nog voor ons. We weten dat veel klanten in de financiële problemen zijn of nog gaan komen, zeker als dit allemaal nog een tijdje duurt, en daar lijkt het ondanks de aangekondigde versoepelingen, wel op. De houding van de meeste hosting en cloudbedrijven is om daar coulant mee om te gaan. Maar uiteindelijk moeten ze zelf ook hun rekeningen kunnen betalen. Hoe daar mee om te gaan wordt de uitdaging waar we ons nu op moeten voorbereiden.

We houden de moed erin. Jullie ook?

Simon Besteman

Vragen? Belangstelling om je ook aan te sluiten bij de branchevereniging? Mail mij simon@ispconnect.nl

Source link

Vorig artikelRonde Tafel Online: GAIA-X
Volgend artikelAsperitas en maincubes sluiten partnerovereenkomst