Bestaande diensten nu ineens interessant
Uniserver ziet een sterk toegenomen vraag naar twee diensten die het bedrijf al langer aanbiedt. De eerste is Back-IT, een back-up dienst voor Office 365. Zeinstra: “Omdat door het massale thuiswerken de performance van Office 365 in het begin wat onder druk stond, stelden veel bedrijven zich ineens de vraag: hoe kan ik verder werken als Office 365 onverhoopt helemaal onderuit gaat? Microsoft maakt namelijk geen back-up.”
De tweede is een grafische werkplek in de cloud. “Architecten, bouwbedrijven, keukencentra, bedrijven met een industriële ontwerpafdeling. Allemaal moesten ze thuiswerken, maar de meeste bedrijven werken met een zware PC die de berekeningen van CAD/CAM-software uitvoert. Met onze oplossing doe je die berekeningen in de cloud, waardoor je met iedere laptop uit de voeten kunt”, zegt Zeinstra.
Grote contrasten
Kortom, bij Uniserver is het sinds 13 maart ‘alle hens aan dek’. Ze weten echter dat ze niet de enige zijn die nu vele stappen extra zetten om de rest van Nederland aan het werk te houden. Schouwstra: “In normale weken is in de meeste bedrijven de serverbelasting tijdens kantoortijden vrij hoog en zakt daarna geleidelijk weg. Maar nu zien we enerzijds organisaties die 24×7 keihard doorwerken. Denk aan ICT-dienstverleners en bedrijven in de zorgsector. En anderzijds enkele bedrijven waarbij de activiteit terug is gezakt tot bijna nul. Dat betekent dat wij voortdurend de capaciteit aan het optimaliseren zijn om iedereen goed te kunnen bedienen.”
Het is hard werken, maar de heren blijven vol energie. Schouwstra: “Dit is dé tijd om te laten zien hoe bedrijfskritisch IT is. We verwachten dat bedrijven straks anders na gaan denken over business continuity. Dat is iets waar wij ze uitstekend bij kunnen helpen.”