Hewlett Packard Enterprise (HPE) en het technologiebedrijf Continental hebben een platform ontwikkeld voor het delen van voertuigdata. Het platform is naar verwachting dit jaar beschikbaar. Het delen van data via het platform maakt nieuwe services mogelijk om veiligheid en gemak voor de bestuurder te verbeteren. Tegelijkertijd helpt het autofabrikanten om waarde te halen uit de data en daarmee hun merk te differentiëren. Op basis van blockchain-technologie biedt het platform datasoevereiniteit, security, transparantie en efficiëntie om uitdagingen aan te gaan die plaatsvinden bij het delen van voertuigdata.
Continental ontwikkelt – zo positioneert het Duitse concern zichzelf – nieuwe technologieën en diensten voor mobiliteit van mensen en hun goederen.
Het technologiebedrijf is opgericht in 1871 en biedt – zo stelt men – veilige, efficiënte, intelligente en betaalbare oplossingen voor voertuigen, machines, verkeer en vervoer.
In 2018 genereerde Continental een voorlopige sales van ongeveer 44,4 miljard euro en heeft het momenteel ongeveer 244.000 mensen in 61 landen en markten in dienst.
Datasilo’s doorbreken
Organisaties in tal van branches zien in dat er behoefte is aan manieren om datasilo’s te verbreken, waardoor (concurrerende) partijen in staat gesteld worden om samen te werken. Alleen dan kan de volledige waarde uit alle verzamelde data gehaald worden.
In het geval van connected en autonome voertuigen is het van doorslaggevend belang dat data gedeeld kan worden tussen verschillende automerken, zodat bijvoorbeeld bestuurdersassistentie ingeschakeld kan worden om gevaren in het verkeer te herkennen en de meest optimale route te kiezen. Denk bijvoorbeeld aan realtime verkeerswaarschuwingen bij een ongeluk en het tonen van beschikbare parkeerplaatsen.
Gedecentraliseerde architectuur
Verschillende bestaande digitale ecosystemen maken data-uitwisseling mogelijk op basis van het zogeheten ‘middleman model’. Hierbij coördineren eigenaren van platformen de datastromen centraal, zodat alle verbonden partijen de data kunnen benutten. Als aanvulling hierop maken HPE en Continental gebruik van een gedecentraliseerde architectuur op basis van blockchain-technologie. Deelnemers, zoals autoproducenten, blijven data opslaan in hun eigen datacenters en delen alleen specifieke datasets direct bij aankoop. Deze aanpak biedt data-soevereiniteit aan alle deelnemers aan het ecosysteem, maar biedt tegelijkertijd ook een efficiënte en veilige procedure voor het benutten van voertuigdata.
Verkeersproblemen
“Het delen van voertuigdata tussen leveranciers heeft de potentie om de moeilijkste verkeersproblemen op te lossen en daarnaast de bestuurderservaring tijdens het rijden te verbeteren door zwermtechnologie”, aldus Phil Davis, als ‘president Hybrid IT’ verbonden aan HPE. “Samen met Continental bieden wij de tool om het maximale uit alle data te halen. Niet door zelf de controle over de data te nemen, maar door deze juist aan de bestuurders en autofabrikanten te geven.”
Het platform stelt autofabrikanten en andere partners in staat om voertuigdata met elkaar te delen, zodat digitale services voor bestuurders verbeterd kunnen worden en de data optimaal kan worden benut. Het delen van deze data is echter alleen mogelijk met toestemming van de bestuurder. Daarom integreert het platform een systeem voor toestemmingsbeheer en een gebruiksvriendelijk systeem voor opt-in en opt-out voor de bestuurder.
Gordiaanse knoop
HPE en Continental hebben van autofabrikanten al positieve reacties op het platform ontvangen. “We zijn er zeker van dat ons platform de Gordiaanse knoop van data-uitwisseling en dataprivacy ontwart”, aldus Helmut Matschi, member of the Executive Board van de Interior Division bij Continental AG. “We nodigen autofabrikanten wereldwijd uit om aan te sluiten bij ons platform, zodat we gezamenlijk vorm kunnen geven aan dit snelgroeiende ecosysteem.”
Als onderdeel van het strategisch partnership tussen HPE en Continental is het nieuwe platform ontworpen door HPE Pointnext en de Interior-divisie van Continental. HPE en Continental willen aanvullende diensten aanbieden om het delen van data en de integratie van voertuigdata in back-endsystemen en -services van autofabrikanten te faciliteren. Dankzij de interfacemogelijkheden van het platform kunnen meerdere ecosystemen, zowel gecentraliseerd als gedecentraliseerd, worden gekoppeld. Ook kunnen andere partijen gebruikmaken van nieuwe manieren om data te benutten en er zo waarde uit te halen. Bovendien voldoet het platform aan het VDA NEVADA Share & Secure-concept dat door de Duitse automobielindustrie is ontwikkeld om de veilige overdracht van voertuigdata aan derden te regelen.