‘70% consumenten verwacht ooit autonoom te vliegen’

0
164

Zeventig procent van de consumenten voelt zich comfortabel bij het idee om ooit in een autonoom vliegtuig te stappen. Dit blijkt uit een wereldwijd consumentenonderzoek van ANSYS. Onlangs presenteerde ANSYS haar Global Autonomous Vehicle Study dat de mate van comfort en zorgen van consumenten ten aanzien van zelf-vliegende voertuigen onderzoekt.

Luchtvaartfabrikanten staan onder grote druk om een nieuw tijdperk van vliegreizen in te luiden. Om ervoor te zorgen dat autonoom vliegen algemeen geaccepteerd wordt, is het cruciaal om te bewijzen dat het veilig en betrouwbaar is. De geïntegreerde simulatiemogelijkheden van ANSYS richten zich op alle elementen van een autonoom vliegtuig, van sensoren en software tot de rol van de piloot en omgevingsfactoren. Hierdoor kunnen marktleiders veilig baanbrekende innovaties leveren voor de toekomst van de luchtvaart.

Het onderzoek van ANSYS biedt inzicht in het sentiment onder consumenten over de toekomst van het autonome vliegtuig. Hieronder een overzicht van de belangrijkste uitkomsten van het onderzoek:

  • Adoptie: Hoewel 70% van de consumenten het ziet zitten om ooit in een autonoom vliegtuig te stappen, is slechts 58% bereid om dit binnen nu en tien jaar te doen. 12% wacht liever nog langer dan tien jaar.
  • Angsten van consumenten: Gevraagd naar de grootste zorgen met betrekking tot autonome vluchten geven consumenten aan zich het meeste zorgen te maken over falende technologie (65%) en over hoe de automatische piloot reageert op externe factoren als turbulentie en weersomstandigheden (57%).
  • Vertrouwen van de reiziger: Van de ondervraagde consumenten maakt 71% zich geen zorgen over het veilig opstijgen, en 76% ziet geen gevaar in een autonome landing.
  • Bewustzijn van automatische piloot: Slechts 7% is zich bewust van de mate waarin vliegtuigen op dit moment al autonoom vliegen. Toen de respondenten te horen kregen dat waarschijnlijk alleen de eerste en de laatste tien minuten van hun meest recente vlucht door de piloot werden uitgevoerd, en de rest op de automatische piloot, gaf 36% aan zich veel veiliger te voelen in een volledig autonoom vliegtuig.
  • Millennials stappen sneller in: Van de respondenten in de leeftijd van 18 tot 24 jaar zou maar liefst 83% het aandurven ooit in een autonoom vliegtuig te stappen. Van de respondenten in de categorie 65+ is dit slechts 45%.
  • Veiliger dan een bankrekening: Van de ondervraagden denkt 39% dat een autonoom vliegtuig het moeilijkste systeem is om te hacken, gevolgd door bankrekeningen (27%), smartphones (17%), computers (14%) en zelfrijdende auto’s (12%).
  • Woon-werkverkeer van de toekomst: Meer dan de helft van de respondenten (63%) zegt zeker of waarschijnlijk in een vliegende taxi te stappen.

“Het is waarschijnlijk dat autonome vliegtuigen in het volgende decennium worden gebruikt voor het reizen tussen én binnen steden, waarbij in eerste instantie vooral voor cargo- en taxivluchten. In de grote commerciële toestellen zal verdere automatisering geleidelijk worden toegepast, te beginnen met vluchten met één piloot, gevolgd door volledig autonome vluchten,” zegt Priyanka Chimakurthi, senior research analyst bij Frost & Sullivan. “Automatisering zal het luchtverkeer ongetwijfeld blijven veranderen, zoals het de afgelopen decennia al heeft gedaan. Daarbij moeten echter wel verschillende uitdagingen worden aangepakt, om te beginnen de perceptie van de reiziger, praktische problemen en uitdagingen op het gebied van batterij- en aandrijftechnologie.”

“De resultaten van dit onderzoek zijn bemoedigend voor de gehele luchtvaartindustrie. Mensen zijn klaar voor een nieuwe manier van reizen,” aldus Eric Bantegnie, vice president en general manager, ANSYS systems business unit. “Digitale veiligheidsoplossingen zijn van groot belang voor fabrikanten om te voldoen aan de eisen van de klant. ANSYS bouwt voort op twintig jaar ervaring in het leveren van gecertificeerde embedded software die cruciaal is voor vliegveiligheid. Daarom biedt ANSYS snellere, effectievere tests en validatie waardoor autonome vliegtuigen sneller en veiliger op de markt gebracht kunnen worden.”

Luchtvaartfabrikanten moeten uitgebreide functionele veiligheidstesten en analyses uitvoeren om elk systeem en ieder component van het vliegtuig te valideren. Met de simulatieoplossingen van ANSYS kunnen luchtvaartengineers elke fout identificeren door middel van honderden miljoenen kilometers aan gesimuleerde tests. Engineers kunnen zo potentiële problemen al in de eerste fase van het systeemarchitectuurontwerp en de productie signaleren en oplossen, en zo de time-to-market versnellen.


Source link