De cloud van gisteren, vandaag en morgen

0
389

Jaap-Jan Pepping, Regional Business Director – Netherlands/Belgium bij Talend

Cloud computing zoals we het nu kennen bestaat al dertien jaar, sinds de lancering van Amazon Web Services (AWS). Het was de eerste betaalbare mogelijkheid voor bedrijven om hun data in de cloud op te slaan in plaats van op locatie, en fungeerde als een shared service voor iedereen die verbinding maakte met het platform.

Cloud computing was in die begindagen veel technischer dan tegenwoordig, maar hield niet meer in dan het beheren van een datacenter – iets dat destijds tot de kerntaken van de IT-afdeling behoorde. Iedereen die virtual engines succesvol kon opstarten, kon ook een cloud-omgeving opzetten.

Cloud startte met het aanbieden van meer basisdiensten – netwerk, opslag en computing. De laatste tien jaar hebben we het volume aan in de cloud opgeslagen data exponentieel zien groeien, met bedrijven die met petabytes aan data omgaan waar het voorheen nog om gigabytes draaide. Door die exploderende hoeveelheid data zijn clouddiensten gedwongen om efficiënter te worden.

De cloud van vandaag

Naarmate datavolumes en gebruikersaantallen toenamen, boden cloudaanbieders meer cloudbased diensten aan. Analytics en machine learning-mogelijkheden die zijn ondergebracht in de cloud, worden vaak naast andere diensten aangeboden die gericht zijn op zakelijke gebruik. Als gevolg hiervan is het aantal mensen dat clouddiensten heeft gekocht flink toegenomen. Bovendien blijven deze niet langer beperkt tot de IT-afdeling.

Oorzaak: een van de grootste voordelen van de cloud en SaaS-diensten is dat ze zeer flexibel en  schaalbaar zijn en makkelijk zijn in te stellen. Zakelijke gebruikers zonder uitgebreide IT-kennis kregen daardoor de mogelijkheid om diensten te gebruiken die voorheen alleen toegankelijk waren voor de IT-afdeling. Maar terwijl de toegang tot zakelijke cloudbased tools bijdroeg aan het behalen van zakelijke doelen en de beschikbaarheid van nieuwe diensten die niet op verouderde IT-systemen konden draaien, groeide de ‘schaduw-IT’ en werden de dataprivacy risico’s vergroot.

Vandaag de dag werken de IT-afdeling en de business steeds meer samen om de meest up-to-date datagedreven technologieën te implementeren die voorzien in zakelijke behoeften, waardoor schaduw-IT een minder groot probleem wordt. Door samen te werken zijn IT en de business in staat slimmere antwoorden te formuleren voor zakelijke behoeften. De business is beter in staat om te definiëren aan welke behoeften mogelijke cloud-oplossingen moeten voldoen, terwijl de IT-afdeling de flexibiliteit heeft om verschillende technologieën te testen en de beste oplossing te implementeren.

Een belangrijk voordeel hiervan is dat de IT-afdeling de mogelijkheid heeft om beter te overzien waar data zijn opgeslagen. Om ervoor te zorgen dat dit in het hele bedrijf wordt geïmplementeerd, moet de IT-afdeling een educatieve rol op zich nemen en bijvoorbeeld de implicaties van de GDPR uitleggen, en voorlichting geven over veilig en compliant datagebruik.

Deze strategie wordt van bovenaf geleid, door Data Protection Officers en functies zoals de Chief Digital Officer en Chief Technology Officer die verbonden zijn met zowel IT als de business. Dit zorgt voor een herdefiniëring van de IT-afdeling als een plek voor technologische creativiteit en innovatie, in plaats van een focus op de implementatie van oplossingen.

De cloud van morgen

Sinds GDPR van kracht is, is het essentieel om te weten waar gegevens zijn opgeslagen. Bijvoorbeeld wanneer  iemand een bedrijf vraagt om al zijn persoonlijke gegevens te verwijderen. Daarvoor moet je weten waar deze data überhaupt opgeslagen zijn.

Voor bedrijven heeft dit tot gevolg dat de cloudomgeving de mogelijkheid moet hebben om gegevens in het hele opslaglandschap te vinden en te analyseren. Dit vereist een mentaliteitsverandering binnen organisaties. Het gebruik van de cloud kan niet alleen worden bepaald op basis van functies en kosten, maar ook op de mogelijkheid om gegevens op te slaan in een gecontroleerde, beheerde en compliant omgeving.

De komende 5-10 jaar zal het datavolume exponentieel toenemen, waardoor er steeds meer behoefte ontstaat aan het gelijkstellen van deze data op format en kwaliteit. Organisaties moeten verschillende datastromen over meerdere cloudomgevingen samen kunnen brengen tot gecombineerde, kwalitatief hoogwaardige inzichten. De eenvoud van cloud biedt ook de mogelijkheid om sneller in te spelen op nieuwe diensten en eenvoudig over te stappen op andere vendors of technologieën van de toekomst.

Dit is waar een vendor neutral datamanagementlaag cruciaal wordt. Daarmee worden organisaties geholpen bij het overbruggen van de kloof tussen hun enorme hoeveelheden data en de inzichten die worden geboden door machine learning en AI-technologieën, gebaseerd op data vanuit alle mogelijke locaties. Dit alles draagt bij aan een toekomst waarin bedrijven in de cloud opgeslagen data voor voorspellende analyses voor het bedrijf kunnen gebruiken, zoals het voorspellen van piekmomenten in retail of logistiek, of marktfluctuaties om investeerders voor te bereiden.

Source link

Vorig artikelBBVA kiest NetApp als strategische partner ter ondersteuning van zijn clouddiensten
Volgend artikelGlasvezelsector werkt samen aan toekomstbestendige netwerken