mijndomein.nl – 7 onmisbare website analyse tools om gratis te proberen

0
385

Als je een website hebt dan ben je vast benieuwd hoeveel bezoekers er op jouw website komen en wat ze op je webpagina’s doen. Wie weet wat er allemaal beter kan zodat je meer bezoekers en meer conversie krijgt. In dit artikel behandelen we vooral gratis website analyse tools om mee te starten.

1. Google Analytics

Ja, in onze Websitemaker zit een handige analyse tool waarin je bijvoorbeeld ziet hoeveel bezoekers je krijgt en op welke pagina’s ze komen. Een mooie basis om in 1 oogopslag te zien hoe het met je site gaat. Maar heb je bijvoorbeeld WordPress of wil je gewoon meer uit je website halen, dan is Google Analytics een must. Het is veruit de meest bekende website analyse tool en is volledig gratis. 

Bij Google Analytics staan bezoekersstatistieken centraal. Je ziet precies hoeveel bezoekers er in een bepaalde periode zijn geweest. Dit vergelijk je dan met een voorgaande periode. Ook zie je zien bezoekers vandaan komen, bijvoorbeeld via zoekmachines of verwijzende websites.

Google Analytics instellen

Om Google Analytics te gebruiken, voeg je een klein stukje trackingcode aan je website toe. Bij Websitemaker of de webshop van Mijndomein ga je daarvoor naar Instellingen. Google beschrijft hoe je eenvoudig de trackingcode instelt. Je kunt ook Google Analytics instellen via Google Tag Manager

ACTIE Start nu jouw website of webshop gratis

Wij zijn er voor ondernemers. Ondernemers die moeten doorpakken. Nu is het moment om dat nieuwe idee om te zetten in actie. Onze pakketten voor een website of webshop zijn het eerste jaar gratis als je binnen 3 maanden aan de slag gaat.

5 starterstips voor meer inzicht in Google Analytics

Er zijn uitgebreide cursussen voor Google Analytics en allerlei certificaten te behalen. Wil je echt uitgebreid aan de slag met deze website analyse tool dan is het slim om daar naar te kijken. Maar voor de meeste ondernemers met een website is basiskennis voldoende. Bekijk eens wat YouTubefilmpjes als je er niet uitkomt en lees de tips hieronder.

Sluit intern verkeer uit

Als eigenaar van je website bezoek je deze natuurlijk veel. Om te zorgen dat je eigen bezoeken niet worden geregistreerd, is het verstandig om deze uit te sluiten. Dit doe je via een IP-filter. Lees hier hoe je een IP-filter toevoegt.

Check de bounce-rate

De bounce-rate is het percentage sessies waarbij één pagina wordt geladen. Dat wil zeggen, sessies waarbij de bezoeker je site verlaat op de instappagina en verder nergens op klikt. Bijvoorbeeld omdat hij of zij niet de juiste informatie vindt, de navigatie gebrekkig is of dat de site niet gebruiksvriendelijk is. 

In Google Analytics is er een mogelijkheid om de zogenaamde ‘uitstappagina’s’ te bekijken. Die uitstappagina’s zijn pagina’s op jouw website waar bezoekers het meest vaak van je site weggaan. Bekijk deze en verbeter daar waar mogelijk. 

Werk met segmenten

Een segment is gefilterde informatie uit Google Analytics. Door meerdere segmenten aan te maken en met elkaar te vergelijken, krijg je inzicht in het gedrag van je bezoekers en weet je wat je moet verbeteren. Een aantal handige vergelijkingen die je kan maken zijn: terugkerende bezoekers met nieuwe bezoekers, mobiele gebruikers met desktop gebruikers en directe websitebezoekers met die vanuit social media / advertenties.

Gebruik UTM-tags

Verstuur je nieuwsbrieven, online advertentiekanalen of verwijs je vanaf social media door naar je website? Dan is het gebruik van UTM-tags noodzakelijk. Voeg UTM-tags toe aan een link zodat Google Analytics automatisch ziet waar de bezoeker vandaan komt. Gebruik de Google URL-maker voor je links met UTM-tags.

Gebruik annotaties

Belangrijke gebeurtenissen zoals een aanpassing aan je website leg je vast via annotaties. Door annotaties te gebruiken, vallen pieken en dalen te verklaren en zo krijg je meer inzicht met Google Analytics. Hoe vaak gebeurt het wel niet dat je denkt “waarom had ik die dag nou ook alweer zoveel bezoekers? Was dat een nieuwsbrief?” Precies, daarvoor zijn annotaties. 

2. Hotjar

Genoeg over Google Analytics. Er zijn meer website analyse tools. Met Hotjar bijvoorbeeld zie je hoe bezoekers jouw webpagina’s gebruiken. In tegenstelling tot Google Analytics zie je met Hotjar geen bezoekersaantallen in grafieken. Hotjar geeft jouw webpagina’s grafisch weer door middel van ‘warmtekleuren’. Die duiden aan op welke onderdelen van de pagina bezoekers het meest klikken. Deze weergaven worden heatmaps genoemd. Naast deze heatmaps bestaat Hotjar uit functionaliteiten waarmee je het klikgedrag van individuele (anonieme) bezoekers kunt observeren (visitors recording).

Ook handig: met Hotjar zie je waar websitebezoekers bij het invullen van formulieren afhaken. Websitebezoekers vragen stellen met kleine enquêtes (polls) kan ook. Begin met een gratis versie om het eens uit te proberen. Daarmee krijg je al een boel inzicht.

3. Optimizely

Optimizely is een website analyse tool om A/B testen mee uit te voeren. Bijvoorbeeld als je twee varianten van een webpagina hebt en wilt weten welke het beste werkt. Zonder al te veel kennis van HTML pas je Optimizely toe op jouw website. De basisversie is gratis. Voor meer functionaliteiten moet je wel een abonnement afsluiten. Gebruik je WordPress? Bekijk dan de diverse Optimizely plugins waarmee je in een handomdraai A/B test.

ACTIE Start nu jouw WordPress website gratis

Nog geen website? Een nieuwe extra website maken? Nu is het moment. Start jouw WordPress website gratis. Het enige wat je hoeft te doen, is aan de slag te gaan.

4. Userreport

Wil je kleurrijke en overzichtelijke weergaven van je Google Analytics data? Daar is Userreport een handige website analyse tool voor. Userreport maakt automatisch overzichten van bezoekersgedrag en -tevredenheid. Via verschillende functionaliteiten brengt Userreport informatie bij elkaar. Daarmee krijg je een eindoordeel van de gebruikerstevredenheid van je website op een schaal van 1 tot 5. Verder is Userreport goed om feedback van je bezoekers te verzamelen met de widget Feedback inbox. Ook Userreport is gratis te gebruiken.

5. SEO website analyse tools

Als je vooral meer bezoekers op je website wilt hebben, zijn SEO website analyse tools nogal belangrijk. Ik deel een paar tools die handig zijn om ranking in zoekmachines zoals Google te behouden of verhogen.

Pingdom tools

Hoe snel laadt je website? Een snelle laadtijd is prettig voor je bezoekers en voor je SEO-ranking. Controleer hoe snel jouw website laad met Pingdom tools. Je krijgt er ook direct een paar tips bij om hem sneller te maken. Er zijn trouwens meer van dit soort gratis tools online te vinden zoals Google Pagespeed Insights.

Siteliner

Controleer regelmatig of je website nog helemaal klopt. Heb je nergens links die niet meer werken, dubbele teksten of doorverwijzingen die niet meer kloppen? Siteliner geeft je een handig overzicht voor verbeteringen. Ook dit is belangrijk om hoog in Google te komen of te blijven. Zoekmachines vinden het namelijk belangrijk dat je website helemaal klopt. 

SEO Start

Zoek je meer dan alleen wat update tools? Er zijn tientallen analyse tools die niet alleen analyseren maar ook helpen met verbeteringen. Denk aan Semrush, Rankingcoach en Ahrefs waarmee je uitgebreide aan de slag kunt. 

Klanten van Mijndomein krijgen trouwens ook toegang tot SEO Start. Deze tool voeg je toe met een klik op de knop in Mijn Account. SEO Start scant je website en geeft je een SEO score. Plus uitgebreide tips en opdrachten om je score te verbeteren. Een simpele en slimme manier waar je direct mee aan de slag kunt.

Probeer SEO Start gratis uit

Heb je een website bij Mijndomein? Dan mag je SEO Start gratis uitproberen tot de volgende verlengdatum van je domeinnaam. Daarna is hij €37,19 per jaar. Doe nu de SEO check, ga naar Mijn Account en voeg SEO Start toe.

TIP Google Tag Manager

Als laatste tip de Google Tag Manager. Dit is een tool waarmee je alle website analyse tools beheert. De meeste hier genoemde website analyse tools vragen je een stukje JavaScriptcode op de website te plaatsen. Dit kan vaak lastig zijn omdat je moet inloggen op je SFTP-account of website. Daarbij moet de code ook nog eens op elke pagina geplaatst worden. Lastig en tijdrovend. Gebruik je Google Tag Manager dan plaats je éénmalig de Google Tag Manager code op jouw website. De JavaScriptcodes van de hierboven genoemde tools voer je voortaan in via Google Tag Manager. 

Ken jij nog andere slimme website analyse tools? Deel ze hieronder in de comments.

Source link

Vorig artikelNieuws & Blogs – Zelf een bordspel ontwikkelen: idee en spelconcept beschermen?
Volgend artikelNieuws – Wat maakt zzp’ers online succesvol?